Přejít k hlavnímu obsahu

30denní průvodce přípravou na těhotenství pro budoucí maminky

Těhotenství

Vaše rozhodnutí stát se rodičem představuje význačný životní mezník. Je však vaše tělo připraveno na těhotenství? Podívejte se na to, jak se může nastávající maminka připravit na početí dítěte.

1. týden (dny: 1-7)    

Den 1: Ukončete antikoncepci

Tento krok je zcela logický. Pakliže chcete otěhotnět, je hloupost pokračovat v užívání jakékoli formy antikoncepce. 
Po vysazení některých typů antikoncepce, jako jsou antikoncepční pilulky, bude žena schopna otěhotnět ihned. Mnoho nastávajících maminek dostane první menstruaci do dvou týdnů po ukončení užívání tablet.
S „první“ menstruací začíná váš první cyklus snažení se o miminko. Zatímco některé ženy otěhotní neprodleně, jiným se to podaří až za několik měsíců.

Den 2: Začněte užívat multivitaminy

Těhotenství vaše tělo něco stojí: mimo jiné spoustu zásob živin. Povzbuďte váš organismus multivitaminem, nebo ještě lépe prenatální vitamíny, jež jsou formulovány přesně pro naplnění nutričních potřeb těhotné ženy.
Začnete-li užívat vitamíny pro těhotné již nyní, s vyšší pravděpodobností se vyhnete jakýmkoli nutričním deficitům během raného těhotenství. Navíc získáte čas na otestování různých vitamínových preparátů, díky čemuž zjistíte, co nejlépe účinkuje na váš organismus.

Den 3: Neopomeňte kyselinu listovou

Zůstaneme-li ještě u doplňků stravy pro těhotné ženy, je vhodné myslet i na suplementaci kyseliny listové pro prevenci defektů neurální trubice v rané fázi těhotenství.
Budoucí maminka by se měla ujistit, že denně užívá alespoň 400 až 800 mikrogramů kyseliny listové. Mnoho volně prodejných prenatálních vitamínů již toto množství obsahuje. Zda je to případ i vámi zvoleného produktu, zjistíte na etiketě.
Po početí miminka vám lékař může předepsat výživový doplněk s vyšším množstvím syntetické formy folátu.

Den 4: Čas se pořádně opřít do zdravé výživy

Přestože potravinové doplňky mohou pomoci budoucím maminkám naplnit nutriční potřeby jejich organismu, nemělo by se zapomínat na samotné potraviny. Ze zdravé stravy lze vytěžit spoustu tělu prospěšných živin.
Preferujte proto přirozené potraviny nad těmi průmyslově zpracovanými. Pakliže vám to ekonomická situace dovoluje, pokuste se do vašeho jídelníčku ve vyšší míře začlenit BIO ovoce a zeleninu, abyste omezila expozici toxinům.

Den 5: Cvičte

Pořádný pohyb praktikovaný nejméně čtyřikrát až pětkrát týdně je dalším osvědčeným způsobem k přípravě na těhotenství. Budeme-li hovořit přesně, odborníci doporučují těhotným ženám alespoň 30 minut mírné aktivity denně, což dává 150 minut týdně.
Byla jste dosud zvyklá polehávat dlouhé hodiny na gauči? Pak začněte zlehka. Ideální je chůze, kterou lze provozovat takřka kdekoli a kdykoli. Začněte s 10 až 15 minutami a postupně dobu prodlužujte.
Cítíte se již připravena na něco náročnějšího? Vsaďte na dynamické aktivity, jako je běh, jízda na kole nebo pěší turistika. Nezapomeňte: čím více pohybu, tím více zdravotních výhod. Budete-li se pohybovat dohromady 300 minut týdně, podle lékařů tím rozhodně nic nezkazíte.

Den 6: Kontrola zdravotního stavu

Pravidelné komplexní vyšetření zdravotního stavu, realizované jednou za dva roky, má potenciál odhalit případné potíže dříve, než se stanou závaznými.
Lékař mimo jiné otestuje váš cholesterol, glykémii a krev. Dále je součástí preventivní prohlídky kontrola očkování, jakož i aktualizace anamnézy, užívaných léků a výživových doplňků. V neposlední řadě se myslí na fyzikální vyšetření, jež zahrnuje například:
•    Orientační vyšetření sluchu a zraku
•    Poslech srdce a plic
•    Vyšetření břicha a žil dolních končetin
•    Kontrolu tlaku krve
Máte-li pocit, že by ve vašem případě bylo namístě provést další vyšetření (např. štítné žlázy), neváhejte o to požádat.
K odborníkům, které je vhodné navštívit před plánovaným těhotenstvím, se řadí rovněž stomatolog a, pochopitelně, gynekolog. O obou dvou se zanedlouho pobavíme.

Den 7: Zkontrolujte vaši vakcinaci

Návštěva vašeho lékaře představuje ideální příležitost pro kontrolu vakcinace. Ujistíte se tak, že máte všechna základní očkování. Například tetanus je vhodné přeočkovat každých 10 let.
Budoucí maminka by měla zvážit kombinovanou vakcínu proti záškrtu, tetanu a dávivému kašli. Rovněž by se nastávající maminky měly chránit vůči zarděnkám, spalničkám i příušnicím.
Nutno podotknout, že mnoho dobrovolných očkování může být přínosné pro ženy před těhotenstvím. Například infekce některými kmeny chřipky představuje relativně vysoké riziko pro těhotné ženy.
Zkrátka a dobře, patřičná vakcinace pomůže ochránit vás i vaše miminko.
Máte-li zájem odložit očkování na období těhotenství, je třeba upozornit, že těhotná žena nemusí získat povolení k aplikaci imunizačního agensu. Vše záleží na zvážení přínosů a rizik očkování ze strany odborníků. Ačkoli dosud neexistuje jediný důkaz svědčící o škodlivosti vakcinace pro plod či budoucí maminku, jedná se o preventivní opatření. Stejně tak tomu je v případě podávání jakýchkoli léků v těhotenství, které nejsou považovány za nezbytné.

2. týden (dny 8-15)

Den 8: Navštivte gynekologa

Smutnou pravdou je, že s otěhotněním „bojuje“ stále větší procento párů. Proč se nedaří počít dítě? Existuje řada potenciálních příčin. Gynekologa je vhodné navštívit v případě, že:
•    Žena prodělala minimálně tři potraty v řadě.
•    Nedaří se otěhotnět po jednom roce snažení bez užívání antikoncepčních metod.
•    Žena je starší 35 let, přičemž nelze počít miminko po 6 měsících sexu bez jakékoli kontroly otěhotnění.

Při návštěvě gynekologické ambulance podstoupíte zpravidla tato vyšetření:
•    Genetické vyšetření
•    Hysterosalpingografie, čili metoda pro zjištění průchodnosti dělohy a vejcovodů,
•    indukce ovulace prostřednictvím hormonální stimulace, jež má zajistit, aby ve vaječnících dozrálo větší množství vajíček
•    Laboratorní vyšetření krve pro stanovení hladiny hormonů,
•    Vyšetření na sexuálně přenosné infekce, které mohou ovlivnit plodnost (chlamydie apod.),
•    Folikulometrie: ultrazvuková metoda realizovaná s cílem změřit počet a velikost folikulů ve vaječnících.

Následně odborník navrhne další metody pro stanovení konkrétní příčiny infertility. Nelze opomenout hledání eventuální zdroje problému na straně partnera, a to například pomocí vyšetření spermiogramu.
Pakliže se vám nepodaří otěhotnět ani s odbornou pomocí, gynekolog vám doporučí návštěvu centra asistované reprodukce.
Řada žen zastává názor, že v „běžných“ případech není třeba podstoupit žádnou speciální prohlídku. Rozhodně ale neopomeňte preventivní gynekologické vyšetření, jež se provádí jednou ročně.
Součástí gynekologické prevence je vyšetření pohlavních orgánů, jež může být doplněno ultrazvukem a screeningem karcinomu děložního hrdla. Obvykle nechybí též poučení o samovyšetření prsů.

Den 9: Sledujte váš cyklus

Nezáleží na tom, zda jste užívala antikoncepci. Nastal čas se seznámit s vaším menstruačním cyklem, resp. odhalit plodné dny, abyste zvýšila šanci na rychlé otěhotnění.
Porozumění vašemu cyklu navíc může pomoci odhalit případné nepříznivé zdravotní stavy, jako je špinění či nepravidelný cyklus.
Začněte tím, že jednoduše zaznamenáte den začátku a konce vaší menstruace. Zjistíte tak, jak se délka vašeho cyklu mění z měsíce na měsíc.
Přestože průměrná délka cyklu činí přibližně 28 dní, může se pohybovat v rozmezí od 21 do 35 dnů, přičemž stále cokoliv spadající do tohoto rozpětí lze považovat za normální stav.
V současnosti je již k dispozici řada mobilních aplikací pro snadnější sledování cyklu.

Den 10: Nevystavujte se toxinům

Vysoká toxicita může ohrozit vyvíjející se miminko. Nastávající maminka by se proto měla pokusit minimalizovat expozici „chemických pachatelů“, což v praxi znamená zejména následující opatření:
•    Vyhněte se syntetickým vůním
•    V maximální možné míře eliminujte Bisfenol A (BPA): mezi jeho hlavní zdroje patří plastové nádoby na jídlo a nápoje, účtenky ze supermarketů, konzervy a plechovky.
•    Vybírejte takové produkty pro domácnost a osobní péči, jež obsahují co možná nejméně chemikálií.
•    Vynechte určité kosmetické služby

Přinášíme vám několik dalších nápadů, které nastávající maminka může začít realizovat již dnes:
•    Řekněte „ne“ kosmetice s obsahem parabenů, rtuti a laurethsulfátu sodného
•    Využívejte prací prostředky bez vůně
•    Vytvořte si vlastní čistící prostředky pomocí vody a bílého oleje
•    Konzumujte BIO potraviny

Den 11: Naučte se snížit stres

Pakliže se naučíte zbavovat stresu již nyní, sama sobě za to poděkujete v těhotenství a během hektického prvního roku života dítěte.
Mezi základní metody pro redukci stresu patří klidná procházka, dechová cvičení, nebo „pouhé“ dělání toho, co vás baví. 

Den 12: Vyzkoušejte jógu

Řada snažilek netušila, že jóga může mít příznivý efekt na jejich plodnost. Pravidelné cvičení jógy totiž může pomoci v oblasti emocí, tedy i úzkosti. Tyto psychické stavy souvisejí s procesem početí. V rámci jógy navíc zpevníte a protáhnete své tělo, což je dalším správným krokem k připravenosti na těhotenství.
Neváhejte se proto přihlásit na kurzy hormonální jógy, popřípadě jiné formy jógy.

Den 13: Navštivte dentistu

Během všech těch lékařských prohlídek by budoucí maminka neměla zapomenout na návštěvu stomatologa. Zubní kaz se totiž řadí k nejvíce rozšířeným infekčním nemocem, přičemž jeho ošetření v těhotenství je podstatně ztížené. Přitom zejména neléčené záněty paradontomu a dásní mohou vést až k potratu či předčasnému porodu.
Dentální hygienistka je schopna odhalit časné formy zánětu dásní, vyčistit pigmentace, plak i zubní kámen a celkově udržovat chrup zdravý, a to v dlouhodobém horizontu. V neposlední řadě vám odborník dovede poskytnout rady v oblasti správných návyků při čištění zubů.
Hormony v těhotenství mohou ovlivnit dásně a zuby. Tímto způsobem lze tedy předcházet těhotenská gingivitidě a podobným zdravotním komplikacím.
Snad žádná zubní prohlídka se neobejde bez rentgenu. RTG záření je přitom v těhotenství zakázáno, nejedná-li se o život ohrožující zánět či závažný úraz. Protože i samotný výkon výplně bývá stresující, doporučuje se jej odložit na dobu po porodu.
Navíc v pokročilém těhotenství představuje ošetření vleže na zádech značné riziko; nehledě na to, že pro takovou pacientku je nepohodlné ošetření v kterékoli poloze. Zákrok proto musí probíhat v polosedě, což zubaři způsobuje značný diskomfort.

Den 14: Rozlučte se s návykovými látkami

Snadno se to řekne? Věřte ale, že kouření a alkohol, případně jiné drogy, jsou schopny v opravdu mnoha aspektech poškodit nenarozené miminko.
Chemikálie z cigaret například omezují krevní oběh, přičemž mohou způsobit předčasný porod.
Pitím zase dítěti zaděláváte na fetální alkoholový syndrom.
Užívání psychoaktivních látek typu marihuana, kokain či heroin může vést nejen k problémům se zákonem, nýbrž i k vrozeným vadám, potratu nebo porodu mrtvého dítěte.

Den 15: Užijte si sex

Sex před těhotenstvím by se neměl stát nudnou rutinou. Provádějte jej tak, aby vás co nejvíce bavil. Nejlépe co nejčastěji, avšak nikoli z nutnosti. V opačném případě by se vám mohl znechutit. Buďte spontánní a vášniví.
Nezapomeňte, že milování je vaší cestou k početí miminka. Jestliže si v sexuálním životě v této době vybudujete zdravé návyky, věřte, že to přispěje k vzájemnému posílení vztahu mezi vámi a partnerem.
Netrápí-li vás problémy s plodností, s přesným načasováním pohlavního styku si nemusíte dělat starosti. Zkrátka si jen často dopřávejte v průběhu vašeho cyklu nechráněný sex. 

3. týden (dny 16-23)

Den 16: Dosáhněte vaší optimální hmotnosti

Znáte váš současný index tělesné hmotnosti (BMI)? BMI pravděpodobně spočítá váš lékař. Pakliže podle tohoto ukazatele spadáte do kategorie nadváhy, ne-li obezity, je vhodné poradit se o režimu stravy a cvičení. Avšak i v případě podváhy je namístě konzultovat situaci s lékařem.

Den 17: Shromážděte rodinnou anamnézu

Zdraví vašeho dítěte ovlivňují mimo jiné genetické faktory, jež mají kořeny ve vašem rodokmenu. Proto než budoucí maminka otěhotní, může být vhodné se otázat jejích rodičů a dalších příbuzných, zda v její pokrevní linii nejsou přítomny určité genetické poruchy. Totéž platí pro vašeho partnera.
Odhalila jste něco? Možná se vyplatí navštívit genetické poradenství a konzultovat vaše obavy, stejně jako nechat provést různá vyšetření.

Den 18: Konzultujte medikamenty

Ujistěte se, že váš lékař je obeznámen o vaší snaze počít miminko. Poté může zhodnotit vhodnost léků, popřípadě i doplňků stravy, jež v současnosti užíváte. Některá z těchto farmak totiž nemusejí být bezpečná během těhotenství.

Den 19: Najděte pomoc při domácím násilí

V České republice je k dispozici několik horkých linek, fungujících nepřetržitě, jejichž cílem je pomoci obětem domácího násilí. Jmenujme například telefonickou linku neziskové organizace Bílý kruh bezpečí.
Vliv tohoto sociálně patologického jevu se může podepsat na zdraví maminky, stejně jako snížit kvalitu života budoucího miminka.

Den 20: Neopomíjejte spánek

Mnoho rodičů řeší (ne)spánek po příjezdu z porodnice. Ve skutečnosti spánek v těhotenství může být stejnou výzvou. Budoucím maminkám lze proto poradit jediné: spěte, dokud můžete. Může se totiž stát, že zítra to už nepůjde.

Den 21: Kroťte se s kofeinem

Pijete hodně kávy, případně jiných nápojů s vyšším obsahem kofeinu? Maximální povolená dávka kofeinu v těhotenství činí 200 mg denně, což odpovídá jednomu až dvěma šálkům kávy.
Jestliže v současnosti, tedy před početím miminka, konzumujete vyšší množství této látky, nastal čas si pomalu odvykat. Dítě totiž může být už za dveřmi!

Den 22: Nepijte vodu; hltejte ji!

Celých 60 procent vašeho těla je tvořeno vodou. Dostatečná hydratace vám může pomoci dosáhnout zdraví, eventuálně se udržet v kondici.
Ženám se obecně doporučuje vypít 9 šálků vody denně, přičemž u těhotných žen může toto číslo ještě vzrůst. Požádejte vašeho lékaře o konkrétní doporučení týkající se pitného režimu.

Den 23: Zjistěte, jak funguje početí

Zvyšte šanci na otěhotnění studiem. Nezapomeňte, že v současnosti již není třeba nakupovat knihy a prokousávat se dlouhými odstavci. Potřebné informace ve „stravitelné“ formě naleznete na specializovaných webových portálech, jako je právě tehotenstvi.cz.
Nyní si proberete naprosté základy…
Není tajemstvím, že k početí dítěte může vést (obvykle) pouze takový sex, jenž je realizován během plodných dnů. Takové podmínky umožní spermiím setkat se s vajíčkem v době ovulace: tedy tehdy, když se uvolní zralé vajíčko z vejcovodů a pomalu začne sestupovat do dělohy. Nedojde-li k oplodnění spermií, vajíčko zaniká, zato menstruace přichází.

4. týden (dny 24-30)

Den 24: Posviťte si na partnera

Ačkoli zdravé těhotenství ovlivňuje především žena, vyplatí se, aby se váš partner nechal podrobit různým vyšetřením. Přibližně 30 procent případů neplodnosti pochází z mužských faktorů.
Dále se ujistěte, že muž má dostatek fyzické aktivity a vhodné stravovací návyky.

Den 25: Posilněte vaši imunitu

Během těhotenství budete náchylnější k nachlazení, chřipce a dalším onemocněním. Podpořte proto váš imunitní systém zdravou stravou bohatou na antioxidanty a vitaminy, zejména na vitamin C. Nezapomeňte rovněž na dostatek odpočinku.

Den 26: Zjistěte „pravidla“ těhotenství

Existuje spousta věcí, které jsou v těhotenství více či méně bezpečné. Od vašeho okolí pravděpodobně dostanete nejednu radu ohledně toho, co se v období gravidity smí a nesmí.
Bohužel doporučení ze strany laiků nemusejí být podloženy výzkumy, a už vůbec ne těmi aktuálními. 
Přitom se některým věcem je doslova životně důležité se vyhýbat, zatímco jiné stejně důležité praktikovat. Nejžhavější debata se točí kolem povolených potravin v těhotenství.
U žen se objevuje 10krát vyšší riziko nákazy listerií z kontaminovaných potravin v porovnání s ostatní zdravou dospělou populací. Proto pečlivě čtěte etikety, abyste zjistila, zda vaše oblíbená pochutina prošla pasterizací.
Neváhejte se otázat vašeho lékaře na vše, co potřebujete vědět pro zdravé těhotenství.

Den 27: Přizpůsobte si práci

Vaše zaměstnání může být fyzicky náročné nebo vyžadovat nebezpečné pohyby. Zvedání těžkých břemen, dlouhé stání a ohýbání v pase může vést k menstruačním poruchám, problémům s plodností nebo potratu.
Diskutujte obavy a doporučení s vaším lékařem. V době po otěhotnění se vyplatí vyvarovat zvedání těžkých předmětů z podlahy, zdvihu objektů nad úroveň hlavy a opakovanému ohýbání či shýbání.

Den 28: Udělejte něco šíleného

V těhotenství existuje řada aktivit, které nejsou bezpečné pro vás či vaše miminko v děloze. Proto než otěhotníte, vydejte se na seskok s padákem nebo jízdu na horské dráze. Prudký start či zastavení, případně jiné intenzivní pohyby a extrémní aktivity, mohou vést až k odtržení placenty.

Den 29: Zkontrolujte si pojištění

Před otěhotněním je důležité zjistit, jaké všechny pojistné události jsou zahrnuty ve vašem zdravotním pojištění. V USA přibližně jeden milion žen každoročně porodí bez adekvátní prenatální péče. Jejich děti vykazují 3krát vyšší riziko narození s nízkou porodní hmotností a 5krát vyšší riziko úmrtí v porovnání s potomky žen, které nezanedbávají pravidelné těhotenské prohlídky.
Jelikož pro Českou republiku nebyla vypracovaná žádná podobná statistika, již po krátkém průzkumu diskuzích fór pro snažilky, maminky a těhotné ženy lze předpokládat, že ani „u nás“ nebude toto procento zanedbatelné.
Některá vyšetření nejsou hrazena z prostředků veřejného zdravotního pojištění, avšak je možné na ně získat příspěvek z fondu prevence VZP. Příkladem je kombinovaný (biochemický a ultrazvukový) screening v I. trimestru těhotenství či hodnocení morfologie plodu ve II. trimestru. Podmínky čerpání příspěvku na screening jsou k dispozici zde

Den 30: Komunikujte

Počít miminko se některým ženám podaří již po několika cyklech. Relativně vysokému procentu párů to však trvá mnohem déle.
Před otěhotněním se ujistěte, že komunikace s vaším partnerem je otevřená a upřímná. Konverzace o jakýchkoli problémech či obavách souvisejících s těhotenstvím či rodičovstvím je klíčem k udržení zdravého vztahu.

Závěr?

Chcete-li, abyste už nebyli jen dva, máte rozhodně o čem přemýšlet a co dělat. Patřičná příprava zvýší šanci nejen na těhotenství samo o sobě, nýbrž i na jeho bezproblémový průběh.
 

autor: www.tehotenstvi.cz | Pavel Drahoňovský

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.