Přejít k hlavnímu obsahu

Děti se cpou hranolky a sladkostmi. Zelenina na talíři miminka chybí. Aneb jak se "procukrovat" k nemoci?

Děti a sladkosti - těhotenstvi.cz

Proč rozumní dospělí lidé namísto racionální výživy nabízejí dítěti rafinované sacharidy, přidané cukry, trans mastné kyseliny a jiné „junk food“? Výzkumník Victor Fulgoni se vydal nalézt důvody. To, co děiě vloží do úst během prvních 1000 dní života, se přitom výrazně promítne na jejich celoživotním zdraví!

U příjmu cukru lze bohužel zaznamenat téměř lineární vzestup. Do dvou měsíců věku se s ním dítě v podstatě neseznámí, mezi 9. a 12. měsícem činí ekvivalent 2,4 lžiček denně a v rozmezí 21. a 23. měsíce až 9,2 lžiček.

V prvním roce života odborníci zdůrazňují význam zdravých potravin při krmení dítěte. Rodiče nejmenších dětí bývají správným příkladem. První lžička obsahuje rozmixovanou mrkvičku. Druhá už mrkev s bramborem. A na třetí se vejde i masíčko. Místo čtvrté však sušenka. Kdy a jak nastane ten zlom, při němž zdravé příkrmy nahradí junk food? 

Výzkum, který trval 13 let u 4000 rodičů

Do své analýzy vědec Victor Fulgoni zahrnul dotazníky za období 2001 až 2012 od téměř čtyř a půl tisíců rodičů dětí do dvou let věku. Respondenti měli za úkol zaznamenat vše, co jejich dítě za 24 hodinový cyklus snědlo.

Fulgoni spočítal množství zkonzumované soli a přidaných cukrů ve tříměsíčních intervalech.

Výsledky dokazují, že kořeny špatných stravovacích návyků začínají v mnohem rannějším věku, než veřejnost předpokládala. Již na přelomu kojeneckého a batolecího stádia vývoje by děti mohly vinit jejich rodiče za navádění k sebezničujícím stravovacím zvyklostem.

V té době dochází k odstavu kojení a k přechodu na normální dospěláckou stravu, která však z nutričního aspektu není zcela normální.
„Nejde sice o obří porci hranolek nebo sladké limonády, ale už nyní dítě přičichne k západnímu způsobu stravování,“ sdělil Fulgoni.

Jak se děti „procukrují“ k nemoci?

Začíná to nevině. Motiv rodičů obvykle představuje experimentování. Bohužel, když dítě jednou sladké do úst vloží, jistě to nebude naposled.

U přidaného cukru v pečivu, džusech, limonádách a jiných produktech se prokázala spojitost se zvýšeným rizikem mnoha chronických nemocí typu:

•    Diabetes
•    Onemocnění srdce
•    Obezita

Nezdravé stravovací návyky až v prvním roce dítěte

U kojenců do osmi měsíců věku se nedozvídáme nic moc zajímavého. Rodiče krmí jejich miminko téměř ukázkově, a to mateřským mlékem nebo kojeneckou formulí, kašičkami a rozmačkanou zeleninou i ovocem.

Sen výživových poradců se začíná hroutit kolem devátého měsíce. Jídelníček dítěte stále sestává zejména ze zdraví prospěšných potravin typu:

  • Fazolky
  • Rýže
  • Ovesná kaše
  • Broskve
  • Jogurt
  • Krekry

Pomalu si však nacházejí cestu do žaludku miminka nezdravé (a oblíbené) pokrmy jako sušenky, sladkosti obecně.

Skutečné „rande“ s junk food se koná na počátku období batolete. Mezi 12. a 14. měsícem jídelníček „obohatí“ limonády a brambůrky.

Z analýzy tedy vyplívá, že již na prvním roce věku stravovací „režim“ miminka schází z cesty zdraví.

To, co dítě vloží do úst během prvních 1000 dní života, se přitom výrazně promítne na jeho celoživotním zdraví!

Až příliš sladké ovoce pro děti

Jako uklidňující se jeví fakt, že přes 60 % batolat je vzornými konzumenty ovoce každý den. Tyto dary přírody bohužel přijímají ve formě džusu, který obvykle překypuje cukry. Suma sumárum, dětem v tomto věku denně projde ústy přes pět čajových lžiček přidaného cukru.

U celého ovoce si nejvyšší příčky popularity drží banány a jablka. Zelenina je propadák. Pouze 30 % novopečených batolat snese tuto nálož vitamínů. Nejmenšímu odporu se těší brambory, eventuálně ve formě kaše.

Stačí dodržovat jednoduchá pravidla

Dnes většina odborníků na výživu doporučuje příjem cukru omezit pod 5 % z celkového denního energetického příjmu. Toto pravidlo přitom platí nejen pro děti, nýbrž i pro dospělé. Ku příkladu žena s denní energetickou potřebou 2 000 kalorií si může dopřát 100 kalorií z cukru, což odpovídá:

  • 25 gramům
  • 6 lžičkám
  • 6 malým sušenkám Original Oreo
  • Ani ne jedné tyčince Snickers
  • ¾ dezertu „mléčná rýže“

Podle nejnovějšího doporučení se děti do dvou let musejí zcela obejít bez přidaného cukru. V pozdějších stádiích života jej lze v minimálním množství zavádět do stravy dítěte, ale rozhodně to není nutnost. 

Sůl nad zlato! Opravdu?

Mezi prohřešky rodičů se bohužel neřadí pouze sladkosti. Mnoho dětí si „solí život“ více než 1,5 gramy sodíku denně. To je horní limit pro dospělé!
Některé státy se rozhodli zakročit. Zatímco u nás vznikla iniciativa 1000 dní, USA vydalo pokyny pro výživu dětí do dvou let. Vše se odvíjí od myšlenky zvýšeného významu stravování v raném stádiu života, které tvoří základy pro celoživotní jídelní návyky.

Motto amerických doporučení zní: „Každé kousnutí se počítá“. Podle tvrzení výživových specialistů ze zámoří děti potřebují tolik živin, že na „prázdné kalorie“ typu přidaný cukr a sůl nezbývá místo. 

Rodiče poučte se, ne ponížit

Jak Fulgoni upozornil, rodiče se za chyby ve výživě dítěte nemusejí stydět. Tato studie navíc měla jednu limitaci: pracovalo se s daty založenými na paměti rodičů. Získané údaje tedy nelze považovat za absolutně přesné. Vědce překvapilo, jak často rodiče přiznaly, že nabízejí dětem takové potraviny, které odborná veřejnost řadí na „černou listinu“.

Ovšem nelze celou vinu svalit na rodiče. Maminky vědí, jak krmení dětí je komplikované; někdy až nesnesitelně.
„Věřím, že rodiče dělají to nejlepší, co dovedou,“ tvrdí Fulgoni.

Často je nemožné donutit děti jíst zdravě. A občas rodiče jásají, když jejich potomek strčí do pusy vůbec něco (poživatelné).

České děti to nemají jinak

Přísloví „jiný kraj, jiný mrav“ v globalizovaném světě už příliš neplatí. Přestože neexistuje oficiální studie, kdy české děti začínají svůj celoživotní cukrový maraton, náš zrak a příspěvky na diskuzních fórech pro maminky dokazují, že se můžeme rovnat s Američany.

Lipánkem u kojence a Kinder čokoládou od prvních narozenin to bohužel nekončí. Řada výrobců dětské výživy plní své příkrmy cukrem s tím, že senzorický zážitek je důležitý i pro ty nejmenší. Například v příkrmech Hami číhá až 24 gramů přidaného cukru na 100 gramů výrobku. 

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.