Přejít k hlavnímu obsahu

Naše dítě odmítá jíst! Jaké jsou skutečné příčiny dětské vybíravosti?

Stravovací návyky u dětí. Těhotenství.cz

Podle výzkumu každý pátý rodič má doma vybíravé batole či předškoláka. Po prvním roce věku jedno ze dvou miminek trpí „potravinovou fobií“. I vaše ratolest nakonec dostane rozum. Jenže co dělat do té doby? Podívejte se na příčiny vybíravosti v jídle. Jak vyzrát i na nejvybíravějšího strávníka?

Nechutná mi to!

Přestože se preference se u každého vybíravého dítěte liší, vždy mají na míle daleko od vyváženého jídelníčku.

Děti obecně nedají dopustit na sladké, které si jejich překotně rostoucí organismus žádá pro získání velkého množství energie. Navíc každé čtvrté dítko „trpí“ geneticky podmíněnou přecitlivělostí na slanou chuť. Proto talíř s růžičkovou kapustou či květákem končí metr od vašeho potomka.

Co dělat, když dítě nechce jíst

  • Nevyřazujte brokolici z meníčka, servírujte ji v různých podobách. Dietoložka Angela Lemond navrhuje brokolicovou polévku, salát či pyré. Co děťátko řekne na pečenou brokolici, po jejímž povrchu stéká olivový olej, a to celé posypané kořením? 
  • Lze také smíchat novou ingredienci s „favoritem“ dítěte. „Potěší malého ledový salát? Obohaťte jej o pár lístků římského salátu, který vítězí v nutričním profilu,“ radí Lemond.
  • Podle studie třikrát vzroste šance na snězení zeleniny při možnosti namáčení do oblíbeného dipu, servírovaného zvlášť.
  • Maminkám se osvědčilo také servírovat více pokrmů. Podávají se těstoviny? Obložte hlavní chod salátem, pečivem, masem i dipem. „Děkujte (v duchu, ne dítěti) za každý úspěch, i když se malý nejedlík pustí třeba jen do těstovin s dipem,“ doporučuje Maryann Jacobsen, dietoložka ze San Diega.“
  • Nebo jděte s variacemi ještě dále. Ochutnání nového lze učinit zábavnějším (a pravděpodobnějším) při vytvoření menu z vícera menších pokrmů, které každý člen rodiny oboduje, radí Lemond.
  • Obrňte se trpělivostí. Dítě se může třeba až na desátý pokus odhodlat sníst více dané potraviny, a to neplatí pouze u ovoce a zeleniny.
  • Když se špatný strávník konečně zakousne do „nepřátelského jídla“, maminka nesmí zapomínat na pestrý jídelníček. Stejnou potravinu nabídněte znovu s odstupem.
  • K akceptaci nové potraviny vzroste šance při jejím prvním představení se sladkou příchutí, jak dokazuje experiment s grapefruit džusem, který byl při první ochutnávce obohacen o cukr. Děti při dalších degustacích vykazovaly nižší averzi vůči tomuto nápoji.

Bojovník za nezávislost

Mnoho rodičů ví, v jaké oblibě má batole slůvko „ne“. Odstrčení talíře představuje manifestaci nezávislosti. „Jde o přirozenou součást vývoje,“ uklidňuje maminky Jacobsen.

Co dělat, když dítě nechce jíst

  • Nedělejte ze stolování mocenský boj. Odolejte nutkání přikázat dítěti, aby „vyluxovalo“ ten hrášek. Jinak hrozí, že se ho už nikdy nedotkne.
  • Stejné pravidlo platí s nátlakem či vyjednáváním typu „dezert za snědený hrášek“. Namísto dosažení vašeho cíle dítě objeví účinný nástroj pro manipulaci s rodiči.Raději dopřejte vašemu potomkovi svobodu v rozhodování.
  • „Lze také diskutovat o výhodách určité potraviny, přiměřeně k věku dítětě,“ radí maminkám Lemond. „Já vysvětlila mému synovi, jak z něj brokolice udělá lepšího fotbalistu,“ dává příklad.
  • Vědci zpozorovali u dětí tendenci zkonzumovat více jídla, které si sami nejen vybrali, ale i připravily. Díky vlastní zahrádce vaše dítě zjistí, jak dlouhá je cesta z hlíny do úst a zároveň zatouží svůj výtvor ochutnat.
  • Ratolest může také pomáhat v kuchyni, s plánováním jídelníčku, s nákupem, s prostíráním, nebo dokonce tvořit vlastní recepty (s asistencí maminky).
  • Ačkoli by si batolata nejraději vše zařídila podle sebe, rodiče musejí nastavit hranice, včetně pevně daných časů jídel (i svačin). Váš prcek je malý, ale vychytralý. Pokud přistoupíte na jeho žádost o dobrůtku (ať nezdravou, či zdravou) po večeři, budujete v něm nesprávné stravovací návyky, na nichž začne lpět. „Tato strategie pomůže dítěti naplnit potřebný energetický příjem a zároveň vyvolat hlad v tu správnou dobu neboli před dalším jídlem. 

Nemám hlad!

Ve druhém roce vývoje dochází ke zpomalení růstu.

„Snížený apetit se v té době stává relativně běžným jevem,“ sděluje Jacobsen.

Příchod hladu také nelze očekávat při časté konzumaci svačinek a kalorických nápojů. Dokud pediatr hodnotí dítě jako prospívající, nechutenství můžete ignorovat.

„Dopřál si váš potomek hodinu před večeří krekry a džus? U večeře očekávejte o strávníka méně.“

Co dělat, když dítě nechce jíst

  • V této situaci může opět pomoci zavedení řádů. Nabízejte „vrabečkovi“ každý den ve stejný čas hlavní jídla (snídani, oběd a večeři) doplněné o přesnídávku a odpolední svačinku. 
  • Nenuťte dítě k jídlu. Při jedné studii děti, po kterých rodiče vyžadovali konzumaci potravin, byly v dlouhodobém horizontu náchylnější k vybudování nezdravých stravovacích návyků. Navíc studenti měli averzi k jídlu, které v dětství dostávaly pod nátlakem rodičů. Podle třetího výzkumu se pojí se svobodnou volbou stravování méně odmítavý postoj k jídlu a větší množství snědené potraviny.

Zdravotní problémy

Nejde o časté případy, ale chudáček se může rýpat v jídle kvůli zdravotním komplikacím.

„Úzkost u jídla či odmítání usednout na jídelní židličku značí vážnější problém,“ upozorňuje Jacobsen.

Obvyklým viníkem je potravinová alergie, případně potíže mozku s interpretací vnějších podnětů (tzv. porucha senzorického zpracování)

Jaké je řešení?

  • Konzultujte problém s pediatrem. Pokud se odmítání jídla váže ke specifické textuře potraviny (např. hrubost krekrů), nezapomeňte tuto skutečnost v ordinaci uvést. Lékaře také bude zřejmě zajímat, zda jste zaregistrovala u maličkého stížnosti (či příznaky) na svědění pálení v ústech, případně žaludeční nevolnost. Potravinová alergie se také může projevovat otokem jazyka, kašlem, dušností či kýcháním.

Dítěti chybí zdravé jídelní návyky, tak co s tím?

  • Během jídla omezte rozptylující podněty typu televize či smartphone. Děti jsou pověstné tendencí upřednostňovat zábavu před jídlem.
  • Vynechání oběda není důvodem k naservírování sušenek. Pokud si dítě při čekání na další jídlo stěžuje na hlad, lze nabídnout zdravou svačinku typu ovoce.
  • Vytrvejte. Jestliže při odmítání rýže přestanete potomkovi tuto potravinu nabízet, nevypěstuje si k ní chuť. Pro zvýšení úspěšnosti lze ochutnávky „okořenit“ špetkou zábavy, kdy využijete grafy pro zaznamenání úspěšných pokusů o zavedení nových jídel. Až se daná potravina stane součástí dětského jídelníčku, neváhejte vašeho strávníka odměnit (ne jídlem). To je motivace!
  • Pokuste se, aby stravování zůstalo radostnou událostí. Kvůli zbytkům na talíři se svět nezboří. Děti mají vyzrálé pocity hladu a sytosti. Zatímco hlady neumřou, předávkováním sladkostmi (s nadsázkou) mohou.
  • Protože se u dětí objevuje tendence nápodoby rodičů, kontrolujte, čím si plníte vlastní talíř. Vybíraví dospělí nemohou od svých potomků očekávat jiné chování.

 

autor: www.tehotenstvi.cz | Pavel Drahoňovský
kategorie: Výživa dětí

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.