Přejít k hlavnímu obsahu

10 tipů pro zdravější těhotenství

Mít zdravé těhotenství si přeje zcela jistě každá nastávající maminka. Nemusíte být ale těhotná, abyste se dozvěděla, jaké správné kroky můžete pro sebe a své budoucí miminko udělat.

  1. Objednejte se ke svému gynekologovi. Je fakt, že svého ošetřujícího lékaře budete vidět častěji poté, co otěhotníte. Je ale vhodné absolvovat prohlídku již předtím, než se o otěhotnění začnete pokoušet. Pokud máte nějaké zdravotní problémy, které by mohly mít vliv na otěhotnění, nebo byste mohla mít např. rizikové těhotenství, je důležité, aby vás měl lékař pod kontrolou. Pokud máte ve své rodině nebo v rodině vašeho partnera některá onemocnění, jako je např. cystická fibróza, budete zřejmě muset před početím na screeningové testy a do genetické poradny.
  2. Zajděte k zubaři. Vyšší kazivost zubů bývá způsobena vyššími nároky organizmu těhotné na hospodaření s vápníkem a ta mnohdy trpí jeho nedostatkem.
  3. Přestaňte kouřit a pít alkohol. Tabák a alkohol během těhotenství nejsou nikdy vhodné - jsou nebezpečné pro správný růst a vývoj miminka a mohou způsobit řadu zdravotních problémů. Kouření a pití alkoholu mohou také negativně ovlivňovat otěhotnění.
  4. Omezte příjem kofeinu. Počet hrnků kávy za den, by neměl překročit dva. Kolové nápoje je pak vhodné vynechat zcela.
  5. Jezte chytře. Ujistěte se, že máte stále dostatek ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků a bílkovin každý den. Výzkumy ukazují, že zdravá strava před těhotenstvím, může snížit riziko vzniku cukrovky, tzv. gestační diabetes.
  6. Shoďte kila navíc. Mít nadváhu nebo obezitu může způsobit větší pravděpodobnost, problémů, jako je gestační diabetes a preeklampsie (vysoký krevní tlak v průběhu těhotenství). Není ale dobrý nápad hubnout nebo držet dietu, když jste už těhotná! Kila navíc shoďte ještě před otěhotněním!
  7. Pozor na očkování. Promluvte si se svým lékařem o očkováních. Očkování se provádí jen v případě absolutní nutnosti! Výjimkou je tetanus a vzteklina. Očkovat by se mělo v prvních čtyřech měsících těhotenství. I potom je třeba uvážit, zda není riziko očkování vyšší než riziko infekce.
  8. Informujte lékaře o lécích, které užíváte. Je důležité, abyste svému lékaři řekla o všech lécích co užíváte a to těch na předpis, volně prodejných, ale i vitamínů a bylin.
  9. Jezte ryby. Ryby na talíři těhotné dvakrát týdně jsou v pořádku. Pravděpodobně jste ale slyšela, že je vhodné vyhýbat se rybám, ve kterých je vysoký obsah rtuti. Mezi tyto druhy patří mečoun, štíhlice, makrela královská a žralok.
  10. Cvičte. Nejen, že vám cvičení pomůže cítit se během těhotenství dobře, ale může vám pomoci i lépe zvládnout porod a po něm se dostat rychleji na správnou váhu.

Těhotenství.cz

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.