Přejít k hlavnímu obsahu

Patnáct kilo a dost: jak příliš nepřibrat v těhotenství?

Neděle 30. Červen 2019 16:42
Patnáct kilo a dost: Jak nepřibrat v těhotenství moc? - Těhotenství.cz

Říkáte si, že pro zdraví budoucího dítěte se musíte pořádně „napucnout“? Dost výmluv. Kolik skutečně potřebujete přibrat? A jak nepřibrat více?

Jíst za dva je nesmysl. Váháte, jestli si ten dortík dopřát, nebo už raději ne? Volte ekonomičtější variantu. Váš potomek nepotřebuje, abyste rapidně zvyšovala svůj příjem.

Myslet za dva se ale vyplatí. Správně sestavený těhotenský jídelníček zabije dvě mouchy jednou ranou: vám pomůže zůstat relativně štíhlá a vašemu dítěti zajistí všechny živiny, které potřebuje pro svůj správný vývoj.

Jak zhubnout v těhotenství?

Předně se smiřte s tím, že vaše váha půjde nahoru. A bude to víc než o tři čtyři kila, které váží váš plod.

Těhotná přibere běžně jedenáct až šestnáct kilo. Ženy, které se ve stravě hlídaly, mohou až osmnáct kilo, naopak ženy s nadváhou často jen deset.

Odborníci doporučují, abyste v prvním trimestru zvýšila svůj příjem pouze o cca 125 kalorií. Až od čtvrtého měsíce si můžete denně dopřát o 300 kalorií více, ve třetím trimestru pak o 475 kalorií. Nelekejte se, jestli vaše váha půjde raketově stoupat. I půl kila nahoru týdně je v té době normální.

Nemůžete odolat sladkému?

Pověstné těhotenské chutě na okurky moc nevadí, po nich se nepřibírá. Horší jsou smetanové dorty, čokolády a podobné hříšné potraviny. Nejenže sabotují štíhlou linii, ani pro zdraví nejsou to pravé.

Ukojte svůj vlčí hlad raději sušeným ovocem nebo třeba chlebem s máslem a medem. Dostanete do žaludku něco zdraví prospěšného, a navíc moc nepřiberete.

Měla byste vědět: Když si tělo říká o sladké, neznamená to, že ho skutečně potřebuje. Spíše to je varování o nedostatku některého důležitého prvku ve vašem jídelníčku. Zamyslete se, jestli konzumujete dostatek bílkovin, zdravých sacharidů i vitamínů a minerálů.

Zapomeňte na diety

V těhotenství je každá dieta na černé listině. Teprve až skončíte s kojením, můžete se vrhnout do hubnutí naplno.

Pokud budete jíst zdravě a trochu se hýbat, nezískáte členství v klubu obézních žen. Stačí pravidelné procházky. Pro štíhlou linii a zdraví je můžete doplnit lehkým cvičením, plaváním pro těhotné nebo břišním tancem.

Cvičení dovede víc než jen udržet hmotnost. Podpoří vaši fyzickou výkonnost, potlačí hlad a chuť na sladké. Navíc přispívá k dobré náladě.

Určitou formou diet jsou alternativní výživové směry. Pro zdraví dítěte opět nejsou ideální. Přísná vegetariánská nebo veganská strava může způsobit nedostatek bílkovin, železa a vitamínů v těle, hlavně těch skupiny B. V případě makrobiotické stravy zase hrozí u dítěte různé růstové nemoci, vady kostí, křivice, ale i duševní poruchy.

Co se stane, když přiberete méně?

Riskujete předčasný porod dítěte, a navíc nízkou porodní váhu. Zajistěte, abyste každý den přijala alespoň 2150 kalorií.

Co se stane, když přiberete příliš?

Některé těhotné ženy mohou dělat nájezdy na cukrárny a nepřiberou. Jiným jdou kila nahoru už po sklenici džusu.

V každém případě se radši držte na uzdě. Příliš kalorií navíc vašemu plodu nijak neprospěje, spíše naopak. Mnohem důležitější je zajistit, abyste přijímala všechny živiny ve správném poměru.

Pokud si budete příliš dopřávat, dostanete jako dárek obezitu a všechny problémy s ní spojené: křečové žíly, dechové a pohybové obtíže apod. Případně i výčitky a nízké sebevědomí kvůli velkému břichu.

Proto zkrouhněte váš kalorický příjem na 11 000 kalorií denně.

Stejnou výzvou, jako je pro ostatní ženy hubnutí, představuje pro vás zdravé přibírání: ani moc, ani málo. Naučit své chuťové buňky na těhotenský jídelníček dá zřejmě zabrat. Těhotné mívají zvlášť problém s omezováním sladkého. Sladkou odměnou vám ale bude vysoká šance na pohodové těhotenství a porod bez komplikací. Správnou stravou a hlídáním kil nejlépe podpoříte zdraví budoucího miminka. Navíc snížíte riziko, že bude trpět nějakou vadou.

Hodně štěstí a pevnou vůli!

Těhotenství.cz

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.