Přejít k hlavnímu obsahu

Konzumace ryb v těhotenství pozitivně ovlivňuje vývoj mozku dítěte

Pondělí 15. Únor 2016 10:54
Ryby v těhotenství

Vliv složení stravy na nenarozené dítě není jen velmi důležitou oblastí výzkumu, ale také jednou z nejsložitějších. Nová studie nahlíží hlouběji do efektů omega mastných kyselin na vývoj mozku plodu.

Důležitost správně vyvážené stravy v průběhu těhotenství není snad ani potřeba zdůrazňovat. Jak se dítě vyvíjí, potřebuje přístup ke všem složkám důležitým k přirozenému vývoji celého těla. Vzhledem k tomu, že většina fyzického vývoje mozku probíhá ještě před narozením, složení stravy matky má na něj mnohem větší vliv než na ostatní orgány.

Nedávná studie provedená na fakultě medicíny Univerzity v Tohoku v Japonsku, se zabývá vlivem mastných kyselin omega-6 a omega-3. Důležitost omega mastných kyselin je velmi dobře zdokumentována, avšak tato studie, vedená prof. Noriko Osumi, byla zaměřena specificky na vliv těchto kyselin na vývoj mozku.

Důležitost omega-3 mastných kyselin v těhotenství

Jak kyselina omega-3 tak omega-6 jsou označovány jako "esenciální mastné kyseliny" protože si je tělo nedokáže vytvářet samo, ale potřebuje je ke správnému fungování a proto je musí získávat z jiných zdrojů.

Omega kyseliny v těle zastávají funkci "úložny" energie, transportu kyslíku, napomáhají správné funkci buněčných stěn a zmírňují následky zánětů.

Nejvýznamnějším zdrojem omega-3 kyselin jsou mořské ryby. Mezi ty nejčastější formy patří kyselina dokosahexaenová a kyselina eikosapentaenová. Omega-3 kyseliny zrychlují růst mozku u plodu. Také mají pozitivní vliv na vývoj očí. U plodu, který má během vývoje nedostatek omega-3 je větší riziko, že se narodí se zrakovou vadou.

Poměr omega-3 a omega-6

Prof. Osumi se svým týmem také zjistili, že omega-3 je celkově mnohem důležitější než omega-6 a měla by se ve stravě vyskytovat ve větším množství. Omega-6 se nejvíce vyskytuje v rostlinných olejích, omega-3 v podstatě výhradně v rybách.

Vzhledem k nedostatku omega-3 a omega-6 v jídle se doporučuje jíst alespoň 250 gramů ryb každý týden.

autor: Tehotenstvi.cz

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.