Přejít k hlavnímu obsahu

Nedostatek železa u dětí způsobuje mnoho potíží

Výživa dětí

Lidský organismus funguje bez problémů jen ve chvíli, kdy má vyrovnané hodnoty výživných látek, vitamínů a minerálů. Jakmile něco schází, tělo nám o tom dá vědět a vyvolá nepříjemnou reakci v podobě zdravotních komplikací. Hlídejte sebe i děti. Podstav železa může uškodit. 
 

Kde se vzalo? 

Železo je minerální látka, jejíž dlouhodobý nedostatek může napáchat velké škody. To se týká jak dospělých, tak pochopitelně i dětí, které jsou i na menší nerovnováhu v těle mnohem citlivější. Železo patří k těm, které si neumíme sami vyrobit a je třeba ho pravidelně dodávat. V ideálním případě ho přijímáme v rámci zdravého jídelníčku, ale ne vždy je jeho složení tak pestré a bohaté na všechny výživné látky, aby bylo množství přijatého železa dostatečné pro správné nastavení všech procesů v těle. 

Jedná se o stopový prvek a jeho hladinu musíte pravidelně sledovat. Ideálně pomocí krevních testů. Je totiž nedílnou součástí červených krvinek a zajišťuje transport kyslíku k jednotlivým orgánům. 

Řešení v kuchyni 

Potravin, které obsahují vysoký podíl železa, je poměrně dost, bohužel nepatří k příliš oblíbeným a na stole často chybí. Právě to způsobuje jeho chronický nedostatek a přidružené komplikace. Denní dávka, kterou byste měli přijmout - děti i dospělí - se pohybuje kolem 18 mg. Pro představu - ve 100 gramech listového špenátu je přibližně 20 % denní dávky. 

  • Plody moře 
  • Škeble, mušle, ústřice
  • Špenát 
  • Játra a jiné vnitřnosti 
  • Luštěniny 
  • Fazole, hrách, čočka, sojové boby 
  • Červené maso 
  • Dýňová semínka 
  • Quinoa 
  • Brokolice 
  • Tofu 
  • Hořká čokoláda 

Ohrožená skupina 

Na samém začátku, kdy je dítě plně závislé na mléku od matky (nebo umělém), musí si žena dávat pozor, aby přijímala dostatek potravin s obsahem železa. Jedině tak se totiž důležité látky dostanou přímo k dítěti. U kojenců zajišťují vyjma okysličení i bezproblémový vývoj mozku. Při dlouhodobém nedostatku mohou děti podléhat anémii, trpět únavou nebo apatií. Jakmile dítě přejde na tuhou stravu, většinou kolem šestého měsíce věku, je třeba zaměřit na dostatečný příjem železa. V opačném případě se rozvinou zdravotní komplikace, které vás zbytečně vyděsí a naženou do ordinace pediatra. 

  • Únava a vyčerpání 
  • Dušnost 
    • svaly a tkáně trpí nedostatkem kyslíku a pacient se zadýchá i při běžných činnostech
  • Bledá kůže, ztráta barvy 
    • příčinou je nedostatek hemoglobinu, který zajišťuje začervenání, bledost se objevuje i na jazyku, nehtech nebo očních víčkách
  • Neklidné nohy 
    • potřeba pohybu, platí i pro ruce, převalování v posteli
  • Bolest hlavy a závratě 
  • Křehké nehty, bolest kloubů 
  • Bušení srdce 
    • změna rytmu a vynechávání nebo nárazové změny rychlosti
  • Rozpraskané koutky úst 
    • mohou se vyskytnout i afty, vředy a červený a vyhlazený jazyk 
  • Bolest jazyka 
    • myoglobin nepřenáší kyslík do jazyka, ten je otupělý a bolavý
  • Zvláštní chutě 
    • kostky ledu, kovové předměty, omítka 

Navštivte pediatra a vyžádejte si krevní testy. Pokud hodnoty odhalí problémy s nedostatkem železa, poraďte se o dalším postupu. Pravděpodobně vám doporučení drobné změny v jídelníčku, pozorování a doplnění potřebných látek formou doplňků stravy vhodných pro děti. 
 

autor: www.tehotenstvi.cz | Marcela Svobodová
kategorie: Výživa dětí

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.