Přejít k hlavnímu obsahu

Nepodceňujte svačinky na cesty

Svačina

Na dovolené a na výletech je volnější režim. Tečka, o tom není třeba debatovat. Ale pozdní večerka a jídlo jen ze sladkého a polotovarů jsou něco úplně jiného. Jsou věci, které by měly mít řád za každé situace. 
 

Trable s jídlem 

Nemá smysl si něco nalhávat. Děti a jídlo - pro většinu rodičů ohromný stres. Malí špunti jsou vybíraví, nechtějí zkoušet nic nového, nejvíc ze všeho je láká sladké a zakázané, jednou chtějí všechno, pak zase nic, u babiček a ve školce jsou bezední a doma o misku borůvek nebo kuřecí řízek nezavadí pohledem. Je to složité. Snadno pak rodiče sklouznou k režimu, kdy jí dítě jenom jogurty s příchutí, rohlíky s marmeládou a hranolky. Ano, strádat nebude a možná i něco povyroste, ale výživová hodnota je na nule. V určitém časovém bodě na tom není nic moc špatného, ale z dlouhodobého hlediska to může způsobit vážné potíže s růstem, s trávením, s psychikou, s imunitním systém a rozvojem autoimunitních chorob, s vůli a celou řadou dalších aspektů. Režim musí být. Kor na talíři. 

Je naprosto v pořádku, že na dovolených mívají děti volnější režim. Chipsy sem, hranolky tam, občas nějaká sladkost a hody téměř od rána do večera. Nárazově to asi není problém. Vždyť i dospělí si čas dovolené užívají po svém a na moment rezignují na přísný řád. Od toho volno je. 

Výjimka nebo pravidlo? 

Jednodenní výlety, procházky a turistická odpoledne se do toho ale nepočítají. Tam je skutečně žádoucí držet se režimu a neustupovat dětem. Snadno - obzvláště přes léto - by se mohlo stát, že začnou odmítat běžné jídlo a zahoří láskou ke všemu sladkému, k polotovarům a smaženému. A to je špatně. 

Pravděpodobně vás neminou historky o tom, jak vám dušená brokolice dodá energii, špenát sílu a flákota masa svaly na cestu do kopce. Je to standard a smyšlenými příběhy krmí rodiče svoje děti odjakživa. Když už jsme ale u toho, se špenátem to není tak žhavé. Tělu pochopitelně prospívá, ale je celá řada surovin, které jsou na cenné železo mnohonásobně bohatší. 

Režim nadevšechno 

Myslete na to, že krabička s menší svačinkou v sobě skrývá mnohem víc než by se mohlo na první pohled zdát. 

Zdravé návyky 

Díky krabičkám nemusíte shánět po cestách občerstvení nebo restaurace, vše máte při ruce. Sami navíc regulujete, co se bude jíst. Zakořeníte v dětech smysl pro režim, můžete dodržovat časové odstupy a naučit mrňouse jíst pravidelně. To dělá problémy mnohým dospělým a vede to k obezitě.

Trávení

Díky tomu, že děti budou jíst pravidelně, nehrozí přejídání ani hladovění nebo tvorba zásob. Tělo nebude zmatené z náhlého příjmu nebo naopak dlouhodobého nedostatku živin a bude fungovat jako hodinky. Vyhnete se tak pošramocenému trávení, nevolnostem i váhovým výkyvům v budoucnosti a zpomalení metabolismu.

Úspora peněz 

V dnešní době poměrně aktuální téma. Nejde o úsporu v tom smyslu, že musíte snížit kvalitu. Naopak. Místo sušenek za desítky korun nakrájejte jablka a přisypte pár borůvek, upečte sušenky veselých tvarů, skleničky naplňte domácím oříškovým máslem, které vám dodá neuvěřitelné množství energie a lze vyrobit během chvilky, naučte se dělat vlastní pečivo.

Buďte hraví 

Co třeba barevné dny? Zelené pondělí s brokolicí, okurkou, avokádem, paprikou a kedlubnou a oranžové čtvrtky s pomeranči, dýní a batátou. Stejně tak si můžete zahrát bingo o srpky hrušek nebo maliny. Fantazii se meze nekladou. Spousta lidí zastává názor, že jídlo není určené pro hry, ale stravování na výletě má přeci jen jiná pravidla... 

To nejdůležitější na konec - stravování není jen o jídle. Zásadní je i pitný režim, který není radno podceňovat. Bez dostatečné hydratace budou děti plačtivé, otrávené a bez energie. Nehledě na to, že voda (neperlivá, neslazená a přiměřené teploty) je základ pro správné trávení. 

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.