Tipy pro nastávající tatínky, s čím být jako partner v těhotenství nápomocný – I.část | Těhotenství.cz

Tipy pro nastávající tatínky, s čím být jako partner v těhotenství nápomocný – I.část

Tipy pro nastávající tatínky, s čím být jako partner v těhotenství nápomocný – I.část - Těhotenství.cz

Těhotenství se vždy týká dvou – nastávající maminky a nastávajícího tatínka. Ne vždy ale budoucí tátové dokáží správně reagovat na všechny situace a změny, které ženu v těhotenství provází. Přečtěte si proto první část našich doporučení, jak se chovat k těhotné ženě a jak být pro partnerky v těhotenství co nejlepším pomocníkem.

Psychická opora a stres

Těhotenské hormony mají vliv na nervovou soustavu ženy a zapříčiňují změny nálad. Mezi další hlavní příčiny patří změna identity, kdy si žena uvědomuje, že se brzy stane matkou a doléhá na ni odpovědnost rodičovství. Psychické rozpoložení nastávající matky může ovlivňovat i změna postavy a celkového vzhledu.

Jak partnerce pomůžete? Především její obavy vnímejte, nepřecházejte je pokrčením ramen a ani je nezlehčujte, s partnerkou buďte co nejvíce v kontaktu. Poraďte jí, ať výkyvy nálad nebere příliš vážně - jde o běžný stav. Zkuste jí navrhnout, ať chodí např. do těhotenského kursu. Společenství žen, které mají podobné problémy, jí dodají odvahu.
Podpořte ji ve cvičení - vyplavování endorfinů během cvi­čení příznivě napomáhá dobré náladě.

V krajním případě s ní můžete navštívit prenatální poradnu a tam vše probrat s odborníkem.

Návštěva poradny

Prenatální poradna  - je poradna pro těhotné ženy. V poradně pro těhotné lékař pravidelně kontroluje zdravotní stav těhotných žen a vyvíjejícího se plodu. Celkem se předpokládá nejméně 10 návštěv prenatální poradny za celé těhotenství. Při návštěvách v prenatální poradně se provádí řada vyšetření, maminka se také dozví spoustu informací.

Jak partnerce pomůžete? Především tím, že půjdete do poradny s ní a budete tak s ní sdílet první informace k vašemu miminku. Návštěvy poradny však zaberou hodně času, je zřejmé že nebudete moci partnerku pokaždé doprovázet. Zkuste si ale čas udělat alespoň jednou. Druhou variantou je, využít čas kdy partnerka nebude doma a připravit ji překvapení např. v podobě úklidu nebo dobrého jídla.

Spánek

Problémy se spánkem se objevují spíše v posledních týdnech těhotenství. Velká děloha utiskuje ostatní orgány, tlačí na bránici a díky tomu se těhotné hůře dý­chá a těžko hledá polohu, ve které si může odpočinout.

Jak partnerce pomůžete? Rozhodně nenuťte žádné prášky na spaní – něco takového může mít velmi negativní následky! V případě problémů se spánkem se pokuste partnerku uklidnit jak slovně, tak doteky jako třeba jemnou masáží. Doporučte jí, ať zkusí do­sáhnout úplné relaxace, kdy se svaly uvolní a mysl nabude klidu.

Cvičení a pohyb

V průběhu těhotenství může vaše partnerka provozovat celou řadu sportů, vždy je ale nutné dbát zvýšené opatrnosti.

Jak partnerce pomůžete? Pokud jste s partnerkou dělali společně nějaký sport před těhotenstvím, není důvod s tím většinou přestat. Vyhledejte k danému sportu informace, jak jej provozovat  v těhotenství nebo se poraďte s trenérem.

Minimum co můžete pro pohyb partnerky udělat je, že s ní budete chodit na procházky. Chůze je zdravý vytrvalostní trénink, který může partnerka provozovat až do konce těhotenství. Určité potíže spojené s těhotenstvím je možné pomocí tohoto sportu minimálně mírnit: voda v otékajících nohách se odvede zpět do těla. Také častý nízký tlak se díky povzbuzenému oběhovému systému zvýší.
Pobyt na čerstvém vzduchu je dobrý pro matku i dítě! Nevolnosti a závratě mohou v průběhu chůze vymizet. Chodit můžete i v méně příznivém počasí. Dokonce chůze na místě v místnosti představuje sportovní aktivitu.

Čtete dále: Rady pro nastávající tatínky - II.část

Jak pomoci partnerce u porodu

Těhotenství.cz, Foto:Pixmac

Kategorie: