Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zvládnout práci v průběhu těhotenství a zůstat v pohodě? 2. díl

Čtvrtek 6. Červen 2019 21:52
Jak zvládnout práci v průběhu těhotenství a zůstat v pohodě? 2. díl - Těhotenství.cz

V prvním díle dvoudílné série na téma "Jak zvládnout těhotenství při práci" jsme si řekli, že těhotenství a práce jdou určitě dohromady a mj. také to, že nároky na těhotné ženy v zaměstnání jsou upraveny v zákoníku práce. Více k tomuto tématu si můžete přečíst v prvním díle 1. díl. V druhé části se zaměříme na pohyb, správné sezení a držení těla a celkově na změnu zaběhnuté pracovní rutiny.

Těhotné ženy by se měly v práci hýbat

Ať už sedíte od 9:00 do 17:00 v kanceláři za stolem nebo jste celou pracovní dobu na nohou, jakmile je děťátko na palubě, budete pravděpodobně muset udělat pár změn ve vaší pracovní rutině.

Většina zaměstnavatelů podpoří ženy během těhotenství a vytvoří jim ty správné podmínky. To může zahrnovat např. častější přestávky, omezení fyzicky náročných úkolů, nebo přemístění do jiného pracovního prostředí za účelem eliminace rizika, kterým je například záření nebo toxické chemikálie.

Jak vaše těhotenství postupuje, tak i ty nejjednodušší aktivity jako je sezení nebo stání, mohou představovat doslova bolest. Dělejte si proto krátké přestávky na pohyb, které vám pomohou zmírnit otoky na vašich nohách a chodidlech.

Stanovte si cíl, že se každé dvě hodiny trochu projdete. A když už jste na nohách, můžete se rovnou protáhnout (Vidíte? Časté návštěvy toalety jsou dobré nejen pro úlevu močového měchýře!).

Nezapomeňte doplňovat tekutiny

Další způsob, jak se cítit dobře, spočívá v pití dostatečného množství vody.

Snažte se mít sklenici nebo láhev na stole. Mít neustále něco k pití na dosah ruky, vám pomůže k dostatečné hydrataci. A uhádli jste správně! Doplňování vody je další skvělou omluvou pro kratičkou přestávku.

Pozor na správné sezení

Ty z vás, které trávíte většinu dne sezením, používejte židli s dobrou opěrkou pro vaše bedra. Pokud je to třeba, vezměte si malý polštářek nebo podušku, zejména jakmile se začne měnit v průběhu těhotenství vaše váha a držení těla. Další důležitá poznámka: Vyhněte se křížení nohou, které může bránit správné cirkulaci nebo potenciálně způsobovat krevní sraženiny. A pozor také na nakloněnou pánev, která by mohla bránit sestupu miminka dolů do porodního kanálu.

Pokud trávíte dlouhé časové úseky na nohou, dejte jim čas od času přestávku a podepřete je o bednu nebo nízkou stoličku. To, co máte na sobě, může udělat obrovský rozdíl. Pořiďte si boty s dobrou podpěrou klenby a kompresní ponožky nebo punčochy, které vám pomohou k většímu pohodlí.

Možná se budete obávat přijít za svým šéfem s potřebou nějaké úpravy na pracovišti, ale můžete si být jisti, že je ve vlastním zájmu zaměstnavatelů těhotné pracující ženy podpořit.

Žádná pracovní diskriminace

Obvykle malé změny (pravidelné krátké přestávky, ergonomické židle, přerušovaný odpočinek od stání apod.) umožňují nastávajícím matkám fungovat bez snížení produktivity. Je to benefit také pro zaměstnavatele, jelikož nemusí po tuto dobu najímat a školit nového zaměstnance.

Váš nadřízený může požadovat lékařské potvrzení na vaši pracovní schopnost nebo požadavky, které potřebujete. Ale pracovní diskriminace založena na těhotenství je nelegální!

Zaměstnankyně v očekávání musí mít možnost pracovat tak dlouho, dokud jsou schopny svou práci vykonávat.

Mnoho žen je schopných pokračovat v práci až do termínu porodu. Jestliže ale cítíte potřebu začít mateřskou dovolenou o pár dní dříve, dejte si pauzu, a před příchodem svého děťátka na svět si odpočiňte.

autor: