Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zvládnout práci v průběhu těhotenství a zůstat v pohodě? 1. část

Úterý 4. Červen 2019 11:46
Jak zvládnout práci v průběhu těhotenství a zůstat v pohodě? 1. část - Těhotenství.cz

Od diskrétního řešení ranní nevolnosti až po maximální využití mateřské dovolené náš komplexní “průvodce prací při očekávání” je tu proto, abyste dosáhla úspěchu a to jak v zaměstnání tak v těhotenství. Přinášíme vám 1. díl z dvoudílné série na téma těhotenství při zaměstnání.

Těhotenství a práce jde dohromady

Pro většinu žen je bezpečné pokračovat v práci po celou dobu těhotenství. Ve skutečnosti je pravidelná práce 5 dní v týdnu prospěšná. “Umožňuje ženám udržet finanční stabilitu a pokračovat v dosahování svých kariérních cílů. Podle dostupných údajů se s přibývajícím počtem žen na trhu práce zvyšuje také množství žen pracujících v průběhu těhotenství.

Americká kolej porodníků a gynekologů (ACOG) doporučuje pokračovat v práci většině nastávajících maminek, protože riziko ohrožení zdraví matky či dítěte je minimální. Budete však muset udělat několik změn, abyste se svému měnícímu tělu přizpůsobily.

První týdny těhotenství v zaměstnání

V prvních týdnech těhotenství se pravděpodobně budete snažit udržet novinky pod pokličkou. Bohužel toto je také období, kdy přicházejí symptomy jako je vyčerpání a ranní nevolnost (přesněji celodenní nevolnost).

Odpočinek v průběhu pracovního dne není vždy možný, takže se pokuste v noci naspat sedm až devět hodin. Pokud ale máte v práci klidné místo, kde si můžete podepřít nohy a na pár minut zavřít oči - vzhůru do toho. Únavy se můžete zbavit také krátkou procházkou, která vám pomůže rozpumpovat srdce a získat novou energii. Také konzumace jídel bohatých na bílkoviny a železo zajistí dlouhotrvající vitalitu.

Nevolnost během těhotenství zažívá až 90 % žen

Až 90 % žen zažívá během těhotenství určitou formu nevolnosti nebo zvracení. To, co nevolnosti zavře vrátka, se u každé nastávající matky liší, ale mnoho žen považuje za nápomocné jíst průběžně po celý den. Může se to zdát kontraintuitivní, ale mít něco neustále v žaludku může zabránit nepříjemnostem.

Takže, udržujte vaši tašku zásobenou dostatkem jídla! Jestli je k tomu i zdravé, skvělé! Ale na čem nyní záleží nejvíc, je udržet nevolnost na uzdě.

Ranní nevolnost je často vyvolána silnými vůněmi či příchutěmi, takže nejméně dráždivé možnosti budou nevýrazné pokrmy. “Pokud byste během prvního trimestru mého těhotenství přišli zkontrolovat moje kuchyňské zásuvky, stoprocentně byste našli rýžové chleby, krekry a preclíky.

Metodou pokus/omyl po nějakém čase zjistíte, jaké potraviny na nevolnost pomáhají, nebo alespoň nespouštějí dáviví reflex.

Nastávajícím maminkám se doporučuje, aby se vyhýbaly kořeněným, mastným a tučným pokrmům. Namísto toho si pro utišení hladu ve spěchu vezměte proteinovou tyčinku. Také vitamin B6 nebo nápoje se zázvorem. Tyto potraviny jsou během těhotenství bezpečné a ukázalo se, že pomáhají redukovat nevolnost.

Jestliže vám aromatický tuňákový sendvič vašeho kolegy zvedne žaludek, využijte tento moment, a běžte se protáhnout někam jinam.

Obvykle tyto příznaky začínají koncem prvního trimestru ubývat. Myslete na to, že se budete brzy zase cítit jako vaše staré já.

Podělte se o své těhotenství s ostatními

Až budete připraveni novinku o těhotenství vyklopit svému okolí, vyhraďte si čas na rozhovor se svým nadřízeným. Pokud jste nervózní, může být přínosné nejdříve promluvit s kolegyní, které věříte, a která byla v minulosti těhotná během práce ve vaší společnosti.

Tímto způsobem můžete zjistit, co očekávat, a být připravená na případné dotazy či obavy, které váš zaměstnavatel může mít. Ale jednejte opatrně: Váš šéf ocení, když vzrušující novinky uslyší jako první od vás, nikoliv ze šuškání v kanceláři.

  • Před schůzkou si nastudujte směrnice vaší společnosti o těhotenství a rodičovské dovolené.
  • Zvažte také setkání s HR zástupcem pro získání dodatečných informací.

Budete chtít znát také specifické zákony a ochrany ve vaší zemi, jen pro jistotu. Když budete mít všechny informace, můžete se rozhodnout, co řeknete, a jak to řeknete. Navíc budete lépe připraveni na případné dotazy.

Poté co vašemu zaměstnavateli novinku oznámíte, ujistěte ho, že jste pro práci stále stejně zapálená. Buďte o krok napřed, co se týká změn, které možná budete muset udělat, a připomínejte, že jsou pouze dočasné.

Jestliže přijde řeč i na téma návratu, měla byste být schopna diskutovat o tom, zda máte v úmyslu se po mateřské dovolené do této práce vrátit. Pokud ano, můžete navrhnout plán pokrytí vaší práce během doby, kdy budete pryč. Pokud ne, vysvětlete, že uděláte vše proto, aby byl průběh vašeho odchodu co nejhladší.

Pokud se vám v jakémkoliv momentě rozhovoru bude zdát, že je něco špatně nebo vás něco zaskočí, zapište si poznámky na papír.

Nároky pro těhotné ženy v zaměstnání jsou upraveny v Zákoníku práce.

Jakmile novinku ví váš nadřízený, nebojte se ji rozšířit mezi vaše kolegy. Určitě za vás budou nadšení, ale vyhněte se mluvení o miminku v každé konverzaci. Přece nechcete, aby si vaši kolegové mysleli, že jste od práce rozptýleni nebo dostáváte zvláštní péči.

Konec 1. části

Těhotenství.cz