Přejít k hlavnímu obsahu

10 metod, jak řešit nadýmání v těhotenství

Nadýmání v těhotenství

Řada těhotných žen si stěžuje na nadýmání. Tato komplikace obvykle vymizí časem samovolně. Domácí léčba může pomoci snížit množství plynů a z nich plynoucí diskomfort.

Zvýšená hladina hormonu progesteronu během gravidity uvolňuje svalstvo střev. Se zpomalujícím se trávení roste riziko zácpy, a tím i meteorismu.

V pozdějších fázích gravidity se symptomy nadýmání obvykle zhoršují, neboť s růstem plodu koreluje tlak vyvíjený na břišní dutinu.

Zcela předejít plynatosti v těhotenství je prakticky nemožné. Některé metody však mohou pomoci tlumit příznaky tohoto stavu, a tím poskytnout ženě úlevu. Většina těchto technik spočívá v prevenci zácpy, která výrazně podporuje nadýmání.

1. Snížení stresu

U některých žen se zhoršují symptomy nadýmání při stresu. Lékaři vidí příčinu ve skutečnosti, že při nadměrné zátěži či úzkosti máme tendenci polykat vzduch. Plynatost související se stresem může mimo jiné představovat příznak syndromu dráždivého tračníku (IBS).

IBS je typem funkční gastrointestinální poruchy, jež způsobuje bolesti břicha a poruchy hybnosti tlustého střeva. Pacienti si často stěžují také na následující projevy:

  •    Průjem
  •    Zácpa
  •    Nadýmání
  •    Časté odchody větrů
  •    Hlen ve stolici
  •    Křeče

Ačkoli přesné příčiny IBS nejsou doposud známy, výzkumy v této souvislosti přikládají roli stresu. Mezi osvědčené způsoby pro relaxaci v těhotenství patří jóga a meditace.

2. Jóga

Studie z roku 2016 prostřednictvím metodologie systematického přehledu prokázala, že jóga může být bezpečná, a dokonce vhodná terapie pro osoby s příznaky IBS.

Je potřeba upozornit, že výzkum nebyl aplikován na těhotné ženy. Navíc sami autoři poukázali na nutnost provedení dalšího výzkumu, aby mohla být jóga jednoznačně doporučena.

Pro těhotné ženy, které netrpí IBS, představuje jóga vhodný způsob pro zachování fyzické aktivity, jestliže se u cviků aplikují patřičné modifikace.

V graviditě se nedoporučuje například stát na místě či ležet na zádech dlouho dobu, neboť tyto polohy mohou vést k poklesu krevního tlaku. Nevhodné je také přehřívání organismu, k němuž dochází například v rámci Bikram jógy (Hot Yoga). Takto se totiž zvyšuje riziko vrozených vad.

Jestliže těhotná žena při praktikování jógy zaznamená některý z těchto příznaků, měla by neprodleně kontaktovat lékaře:

  •    Tekutina, včetně krve, vytékající z vagíny
  •    Závratě
  •    Slabost
  •    Otok či bolest lýtka
  •    Pravidelná bolest podobná kontrakcím
  •    Bolest hrudníku
  •    Bolest hlavy

3. Medikamenty

Z volně prodejných léků proti nadýmání je nejvíce užívaný Espumisan ve formě tobolek. V něm obsažený simetikon se nevstřebává z trávicího traktu, a neprostupuje tedy placentou. Navíc jeho účinné složky nenarušují absorpci vitamínu rozpustných v tucích (A, D, E, K).

Z potravinových doplňků na nadýmání funguje zejména Nobal, jenž kromě simetikonu obsahuje také mátové silice.

O užívání jakýchkoli farmaceutik, včetně doplňků stravy, by se těhotná žena měla poradit se svým lékařem.

4. Pohodlné oblečení

Oděvy těsně utažené kolem pasu vyvíjejí další tlak na břicho, a podporují tak hromadění plynů. V těhotenství se obecně doporučuje vyhnout látkám a střihům, které škrtí, a to nejen v oblasti pasu. Zejména během třetího trimestru gravidity je na místě volit volné oblečení, například:

  •    Sportovní podprsenka bez kostic
  •    Elastická trička
  •    Legíny

5. Nápoje

Projevy meteorismu může zvýraznit několik ingrediencí, zejména oxid uhličitý. Tento plyn obsahují například všechny sycené nápoje, včetně energy drinků, kolových limonád, minerálek a toniku.

Z větší části se tohoto plynu lze zbavit říháním. Oxid uhličitý však může vyvolat také plynatost. Ke hromadění střevních plynů přispívají také některé přidané cukry a umělá sladidla.

Fruktóza se přirozeně vyskytuje ve většině druhů ovoce, přičemž je hodně využívána v komerčně vyráběných sladkostech a nápojích. Fruktózová malá absorpce, při níž organismus nedovede dostatečně vstřebat fruktózu z přijaté potravy, může způsobit plynatost.

U alkoholického cukru sorbitolu se také objevuje riziko zhoršení průběhu IBS a poruchu vstřebávání fruktózy, stejně jako podporování nadýmání, bolesti břicha a průjmu při nadměrné konzumaci.

6. Dostatek tekutin

Rostoucí hladina progesteronu v těhotenství zpomaluje trávení, a tím může způsobovat meteorismus.

Americká Národní akademie medicíny doporučuje těhotným ženám denně vypít zhruba 10 šálků vody, tedy 2,3 litry.

Konzumace vody před či po jídle podporuje trávení. Jestliže nestrávené jídlo pronikne do tenkého střeva, jeho rozklad musejí zajistit bakterie, jež při této činnosti produkují plyn. Dostatečná hydratace může proto pomoci předejít hromadění střevních plynů.

Kontrolovat příjem tekutin je ještě důležitější při praktikování zdravého stravování zahrnujícího mimo jiné dostatek vlákniny.

Hydratace představuje také prevenci zácpy, další významné příčiny plynatosti. Nedostatečný příjem tekutin vede k vysoušení a tvrdnutí stolice, jež v takovém stavu obtížně prochází tlustým střevem.

Vodu je vhodné pít po doušcích a pomalu. Při rychlé konzumaci obvykle dochází k polykání vzduchu, což podporuje nadýmání.

7. Změna jídelníčku

Již máte představu o vhodných modifikacích uspokojování potřeby tekutin. Mnoha ženám v těhotenství se vyplatí provést změny i v jídelním plánu.

Zdravé potraviny, které se tolik těhotných žen snaží pravidelně zařazovat do jídelníčku, se obvykle vyznačují bohatostí na vlákninu. Stravovací režim s dostatkem vlákniny může v krátkodobém horizontu zvýšit tvorbu střevních plynů.

Navíc takové potraviny mohou obsahovat též oligosacharidy. Střevní mikroflóra při rozkládání těchto komplexních sacharidů produkuje dusík. U některých jedinců se jejich činnost projeví více než u jiných.

Mezi potraviny bohaté na oligosacharidy patří:

  •    Fazole
  •    Hrách
  •    Čočka
  •    Celozrnné výrobky
  •    Pečivo z kynutého těsta
  •    Zelí
  •    Květák
  •    Růžičková kapusta
  •    Chřest

Jako rizikové se ukázaly také příliš kořeněné a slané potraviny (uzeniny, zrající sýry), stejně jako tučné a smažené pokrmy.

Do jídelního plánu je naopak vhodné zavést nízkotučné sýry, jogurty s živými kulturami, libové maso, ovoce, jako jsou jablka, pomeranče či grepy, stejně jako zeleninu typu brambory, okurky, řepa. Lze doporučit také probiotika (Lactobacillus acidophillus, Lactobacillus casei,…).

Při studii, provedené roku 2015, účastnici užívající zázvor a artyčok se těšili zmírnění příznaků nadýmání na rozdíl od skupiny, která dostávala placebo. Se zázvorem lze kromě čaje připravit i nejrůznější pokrmy. Také další bylinné čaje, jako je mátový, fenyklový či anýzový, pomáhají zmírnit napětí v břiše a plynatost.

Problematické potraviny můžete odhalit pomocí jídelního deníčku a následně je vhodně upravit: zeleninu, která vám nedělá dobře, tepelně zpracujte. Luštěniny namáčejte s dostatečným předstihem a při pravidelné výměně vody, případně je nechejte naklíčit. Do hrnce s luštěninami přisypte bylinky, jako je koriandr, majoránka, bazalka či saturejka. Nebo rovnou nahraďte problematické luštěniny za méně nadýmavými druhy (cizrna, červená čočka, fazole adzuki,…).

8. Zdravá výživa

O významu racionálního stravování byly sepsány „romány“. Průmyslově zpracované potraviny mimo jiné mohou podporovat nadýmání, přičemž se jejich nestravitelné části lepí na stěny střeva.

Pro těhotnou ženu to znamená například nahradit klasickou „mléčnou směsku“ za kvalitní horkou čokoládou s vysokým obsahem kakaa. Průmyslově zpracované cukry, přemíra soli a nasycených tuků organismu nic nepřináší, právě naopak.

Až vás budou honit těhotenské chutě, místo sušenky ze supermarketu sáhněte po sušených švestkách či domácí zavařenině. Sladkou šťávu nahraďte kopřivovou limonádou; polévky z pytlíku se spoustou konzervantů domácím vývarem,…

9. Dostatek vlákniny

Potraviny bohaté na vlákninu v krátkodobém horizontu zvyšují plynatost. Ovšem postupně začnou zabraňovat zácpě, tedy hlavní příčině hromadění střevních plynů.

Vláknina do sebe vsakuje vodu, a změkčuje tak stolici, která rychleji projde střevy, což poskytuje bakteriím méně času na produkci plynů.

Po přechodu na jídelníček s vysokým obsahem vlákniny mohou následující strategie zamezit dočasné plynatosti:

  •    Konzumace malých porcí potravin bohatých na vlákninu vícekrát denně, aby tělo mělo šanci zpracovat potravu, aniž by došlo k nahromadění plynu v zažívacím traktu.
  •    Důkladné žvýkání jídla, což usnadní žaludku trávení.
  •    Mlčení během jídla, abyste se nenadýchala vzduchu.
  •    Postupné navyšování příjmu vlákniny v rozmezí několika měsíců.
  •    Dostatečný příjem tekutin pro změkčení stolice.

Přípravky s vlákninou

Potravinové doplňky s vlákninou mohou pomoci ulevit od plynatosti vzhledem k jejich schopnosti snižovat zácpu.

Nedávná studie odhalila, že u těhotných žen užívajících tyto suplementy docházelo častěji k vyměšování stolice. Autoři však uvádějí, že potvrzení těchto zjištění vyžaduje další výzkum.

Přestože lze nutraceutika pořídit v on-line prostředí, před užíváním jakéhokoli potravinového doplňku se poraďte s vaším lékařem.

10. Pravidelné cvičení

Studie z roku 2012, provedená na 49 zdravých dospělých osobách, ukázala, že fyzická aktivita jakékoli intenzity zrychluje průchod stolice tlustým střevem u žen, ovšem nikoli u mužů.

Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) doporučuje zdravým těhotným ženám absolvovat týdně minimálně 150 minut aerobního cvičení střední intenzity, jako je rychlá chůze. V ideálním případě by si žena měla rozdělit fitness aktivity rovnoměrně do celého týdne.

Ženám zvyklým na intenzivní workouty se doporučuje před těhotenstvím požádat lékaře o návrh na modifikaci cvičebního plánu, který by více vyhovoval potřebám gravidity.

Přestože hromadění plynů ve střevech může být velmi nepříjemné a bolestivé, zřídkakdy je oprávněným důvodem k obavám. Při meteorismu mohou pomoci nejrůznější úpravy životního stylu, které se většinou zaměřují na prevenci zácpy jakožto významné příčiny plynatosti.

Jestliže je však bolest intenzivní a přetrvávající, případně jiné příznaky způsobují značný diskomfort, těhotná žena by se měla obrátit na svého lékaře. 
 

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.