Přejít k hlavnímu obsahu

Vláknina v průběhu těhotenství může chránit děti proti astmatu

Strava s vysokým obsahem vlákniny během těhotenství, může zabránit rozvoji astmatu u dětí. Podle výsledků nové studie zveřejněné v Nature Communications. Studie dokazuje, že právě vysoký obsah vlákniny mění střevní bakterie matky v průběhu těhotenství. Ty ovlivňují protizánětlivé látky, které potlačují geny astmatu u potomků.

Výzkum se uskutečnil v Ústavu imunologie na Monash University v Austrálii. Vědci chtěli zjistit, zda strava s vysokým obsahem vlákniny u těhotných žen, by mohla mít účinek i na jejich potomky. Výzkumu se zúčastnilo 40 těhotných žen, u kterých byla provedena analýza vzorků krve a údajů o stravování. U jejich potomků pak byla zkoumána četnost návštěv u lékaře v důsledku respiračních příznaků během prvního roku života.

Tým vědců zjistil, že ženy, které konzumovaly stravu s vysokým obsahem vlákniny v průběhu těhotenství, měly přítomné protizánětlivé metabolity v krvi. U potomků těchto žen pak byla výrazně menší pravděpodobnost návštěvy lékaře, v důsledku onemocnění dýchacích cest v průběhu prvního roku života.

Vláknina zahrnuje všechny látky rostlinného původu, které nejsou rozkládány enzymy lidského trávícího ústrojí. Zdrojem vlákniny jsou pouze potraviny rostlinného původu, živočišné potraviny vlákninu neobsahují. Nejvíce vlákniny se získává z ovoce a zeleniny, dobrým zdrojem jsou i obiloviny (zejména celozrnná mouka), brambory a luštěniny. Velmi vysoký obsah vlákniny má lněné semínko nebo pšeničné klíčky. Rozpustná vláknina ovlivňuje hladinu cukru v krvi a některé druhy (kupř. beta-glukany) i hladinu krevního cholesterolu. Rozpustná vláknina zvětšuje svůj objem a vytváří v žaludku viskózní roztok, který prodlužuje pocit nasycení. Nerozpustná vláknina zlepšuje střevní peristaltiku, protože urychluje průchod potravy zažívacím traktem. Při konzumaci potravin s vysokým obsahem vlákniny je třeba dodržovat pitný režim, protože jedině tak může vláknina plnit svoji úlohu.*

Potravina

Vláknina (g/100 g)

Pšeničné otruby

45

Lněné semínko

38

Pšeničné klíčky

18

Sója

18

Fazole

15

Křehký chléb

6–19

Sušené fíky

12

Celozrnné pečivo

8–10

Ovesné vločky

7

Rybíz

6

Hrášek

5

Maliny

5

Rýže natural

4

Pšeničná mouka hrubá

4

Corn flakes

4

Fazolky, kapusta

3

Bílý chléb

3

Brokolice

3

Mrkev

3

Zelí

3

Banány

3

Květák

2

Jablka

2

Pomeranče

2

Brambory

2

Bílá rýže

1

Čtěte také: /itrimestr-zivotosprava/dulezita-role-vlakniny…

Těhotenství.cz, * bezpecnostpotravin.cz, Foto: Pixmac

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.