Přejít k hlavnímu obsahu

5 věcí, které by každá těhotná žena měla vědět o opalování

Pondělí 12. Srpen 2019 20:06
Opalování v těhotenství

Která žena by neměla ráda vyhřívání na slunci a pocit, jak paprsky letního slunce dopadají na pokožku. Zatímco slunce je vynikajícím zdrojem vitamínu D, představuje také určitá rizika, před kterými je třeba se dobře chránit. Zde je vše, co potřebujete vědět o opalování během těhotenství.

Příliš velké vystavení slunečnímu záření výrazně zvyšuje šance na rozvoj rakoviny kůže.

Jednoduše musíte být při válení se na slunci opatrná a přijmout určitá opatření. Jaké to jsou?

1. Chraňte se před sluncem

Pokud jste právě těhotná, je třeba používat dostatečné množství opalovacího krému. Možná více než jste zvyklá. Během těhotenství je totiž vaše pokožka často citlivější a snadněji se může spálit. Takže jestli se chystáte vyrazit na pláž, buďte zvlášť opatrná. 

Při opalování během těhotenství se ujistěte, že máte opalovací krém, který blokuje UVA i UVB paprsky. Hledejte výraz „široké spektrum ochrany“ na obale opalovacího krému. Zvažte přísady, jako je oxid zinečnatý a oxid titaničitý. Tyto přísady jsou schopny blokovat škodlivé paprsky slunečního záření pronikajícího kůží, podobně jako kdybyste na sobě měla část oblečení.

Během dne stráveného na pláži, není na škodu mít s sebou také klobouk, který chrání vaši tvář a hlavu před sluncem. Přibalte si deštník nebo plážový stan abyste se mohla ukrýt, kdykoli to bude třeba. Vyhněte se nejnebezpečnějším denním obdobím, kdy do vás slunce pere svou největší silou. Obecně je nejlepší se vyhnout opalování od 10:00 do 14:00. Vaše riziko spálení sluncem je v této době mnohem vyšší.

2. Hodně pijte a zůstaňte hydratovaná

Delší čas strávený na slunci může vést k dehydrataci. Což je pro těhotné ženy obzvláště nebezpečné. Voda je totiž důležitý zdroj živiny pro váš plod. Proto je velmi důležité nezapomínat na pravidelný přísun tekutin v podobě dostatku vody. Dehydratace také omezuje průtok krve do dělohy, což může znamenat riziko pro vývoj vašeho dítěte, a dokonce způsobit předčasné kontrakce. Než vyrazíte na slunce, ujistěte se, že vypijete velkou sklenici vody. V případě, že plánujete delší dobu venku, zabalte do vaku velkou láhev s vodou. Pijte po celý den, abyste zůstala hydratovaná.

Při opalování v těhotenství je udržování hydratace další nejdůležitější věcí. 

Tip pro vás: pokud si nejste jista, zda máte dostatek tekutin, sledujte barvu moči. Měla by to být barva velmi lehké limonády. Pokud je vaše moč tmavší, hrozí vám dehydratace a bez dalších odkladů byste měla přijmout tekutiny.

3. Vaše pokožka je v těhotenství citlivější na slunce

Během těhotenství bude vaše pokožka náchylnější k tmavnutí a blednutí. To je způsobeno hormonem zvaným melanocyt. Jedná se o stimulující hormon, který vaše tělo produkuje ve větším množství právě během období těhotenství. Příčinou jsou hormonální změny, které se objevují v průběhu těhotenství nebo při poruchách regulace hormonů například u nevhodně zvolené antikoncepce.

Tak, jako u všech hyperpigmentací, i zde sehrává svou roli právě sluneční záření. Někdy je možné si všimnout tmavé skvrny na tváři, která se nazývají chloasma nebo melasma, nebo dokonce tmavá linie vyvíjející se uprostřed břicha nazývaná linea nigra. Tato tmavá svislá linie uprostřed těhotenského bříška je specifickým druhem pigmentace, která vzniká důsledkem zvýšené produkce melaninu. Za touto nadprodukcí stojí hormonální změny v těhotenství. Konkrétně se jedná o mnohonásobně se zvyšující hladinu hormonu estrogenu. Z podobného důvodu dochází v těhotenství ke tmavnutím bradavek.

ČTĚTE TAKÉ:

Mohu v těhotenství navštěvovat solárium?

Připravte se na léto: jak ochránit kůži dítěte před slunečními paprsky

Těhotným ženám chybí vitamín D. Co všechno ovlivňuje?

Vyletněná těhotenská trička Babywatch

4. Často zvlhčujte pokožku během těhotenství

Pokud trávíte hodně času na slunci, naneste bohatou vrstvu krému před i po vystavení na slunci. Budete se tak dobře chránit proti škodlivým a vysušujícím účinkům slunce. 

INFO: suchá pokožka zvyšuje vznik strií.

5. Zvažte jiné alternativy opalování během těhotenství

Užíváte si válení na slunci a zlaté opálení? Dobrá zpráva je, že se nemusíte spoléhat na pobyt na slunci po dobu několika hodin. Existují i bezpečnější alternativy opalování než čas strávený na sluníčku. V jakékoli lékárně si můžete koupit samoopalovací krém. Bezpečnost samoopalovacích krémů však nebyla zatím u těhotných žen testována. Zvažte proto, zdali nepočkat s bronzovou pokožkou, až porodíte.

Užijte si slunce, ale s rozumem. Stejně jako u všeho v životě, slunce se nejlépe užívá s mírou. Chcete se bavit hraním venku s rodinou nebo lenošením u bazénu, aniž byste zvyšovali riziko dehydratace, rakoviny kůže a změny barvy kůže. Vždy používejte dostatečné množství opalovacího krému a pijte hodně vody, abyste zůstala hydratovaná. Nezapomeňte navlhčit pokožku před opalováním i po něm. Najděte si, co pro vás a vaše těhotenství funguje nejlépe.

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.