Přejít k hlavnímu obsahu

Jsem těhotná, tak jím za dva! Nesmysl! Rozhovor s MUDr. Karlem Metyšem na téma výživa těhotných žen

Výživa těhotných žen_tehotenstvi.cz

MUDr. Karel Metyš je odborník na výživu těhotných, které se věnuje mnoho let. Specializuje se na problematiku výživy v období plánovaného těhotenství a potřebám organismu v období změn spojených s průběhem těhotenství i obdobím kojení. Přečtěte si celý rozhovor.

Jakých chyb ve výživě se těhotné ženy dopouštějí nejčastěji?

Nejčastější chyba je spojena s nejrozšířenějším těhotenským mýtem a to „jím za dva“, což je nesmysl. Samozřejmě, že rostoucí plod spotřebuje více energie, ale určitě ne tolik jako dospělý člověk. Zvýšit denní příjem kalorií se doporučuje až ve třetím trimestru, kdy je plod největší, a to o cca 300 kcal. I přesto, že je dobré tělu v těhotenství dopřát to, co si přeje, je důležité vyhnout se rafinovaným cukrům, kofeinu, alkoholu a perlivým nápojům, což je u některým maminek problém.

Častou chybou je také podceňování přísunu minerálů a vitamínů. Proto je vhodné je tělu doplňovat ve formě doplňků stravy speciálně určených pro těhotné ženy, důležitou roli zde hraje kyselina listová a hořčík. 

Jak silnou motivací pro těhotné ženy je zdraví jejich dítěte?

Pro většinu maminek je to, aby bylo miminko v pořádku, to nejdůležitější. Problém nastává u žen potýkajících se se závislostí, ať u na opiátech či alkoholu. Takové závislosti s sebou nesou rizika ohrožující vývoj plodu. Nelze ale generalizovat motivaci všech závislých, jsou ženy, které se i přes původní závislost, omamných látek či alkoholu zbaví okamžitě po zjištění, že jsou těhotné. Bohužel jsou ale i takové ženy, u kterých je závislost silnější než zdravé miminko. Zkrátka je to vždy individuální záležitost. 

Je někdy třeba tuto motivaci posilovat?

Samozřejmě se najdou případy, kdy je třeba motivaci posilovat. K tomu pomáhají například těhotenské poradny nebo duly, speciálně vyškolené ženy, které doprovází ženu během těhotenství, porodu i v poporodním období. 

Jak vypadal nejhorší jídelníček během těhotenství? Jaké hříchy se v něm objevovaly? A co by nastalo, pokud by žena stravovací návyky nezměnila? 

Asi nemá smysl zde vytvářet žebříček toho, co je horší nebo nejhorší na jídelníčku v těhotenství. Hlavní je se vystříhat alkoholu, kouření, opiátů a dalších návykových látek. Samotná výživa má být všestranná, pestrá, bohatá na mléko a mléčné výrobky, má obsahovat maso, zeleninu, ovoce, tedy potraviny, obsahující hodně stavebních živin. Pro maminku není dobré, aby konzumovala potraviny, které špatně snáší a které jí působí zažívací obtíže.  

Je nějaký chybný stravovací model, který se u těhotných žen objevuje obecně?

Najdou se případy, kdy se ženy přejídají, najdou se případy, kdy se ženy snaží hubnout. Jsou případy, kdy žena v dobré víře konzumuje jen ovoce a zeleninu, jsou ženy vegetariánky, které nemyslí na zvýšení příjem bílkovin, ale nic, co by se dalo generalizovat. 

Dochází z dlouhodobého hlediska ve stravování v těhotenství ke zlepšení? Je něco, co dělaly naše babičky lépe? 

Určitě ano, obecně platí, že to, co dělaly těhotné ženy před třiceti lety už dávno nedělají ty dnešní, protože se na internetu dozvědí, co by všechno měly a co neměly. Já hlavní pozitivum dnešní doby spatřuji v tom, že jsou dostupné už i doplňky stravy pro těhotné, které nastávajícím maminkám pomáhají. Díky tomu je tak možné předcházet těhotenským křečím, preeklampsii, různým vrozeným vývojovým vadám dítěte apod. Ženy také mnohem více přemýšlejí, co jedí, což je správné. 

Jak se české těhotné ženy stravují v porovnáním se zahraničím? 

Myslím, že české ženy jsou na tom obecně velmi dobře. Obecně platí, že odborné rady platí pro stravování v těhotenství napříč celou Evropou. Klade se důraz na pestrost a rozmanitost stravy. Významné postavení má kyselina listová a nenasycené mastné kyseliny. To však platí globálně.

Doporučujete potravinové doplňky určené pro období těhotenství? Pojí se s jejich užíváním nějaká specifická rizika? 

Základem vždy byla a bude pestrá a vyvážená strava bohatá na bílkoviny, zeleninu, ovoce, ale i zdravé tuky a sacharidy. Rozhodně ale doporučuji sáhnout i po nějakém doplňku stravy určeném speciálně pro těhotné a kojící ženy. Ideálně takový, který má složení co nejbohatší a přináší opravdu širokou škálu vitamínů, minerálů a stopových prvků. Příkladem může být například GS Mamavit Prefolin+DHA, který obsahuje komplex 23 vitamínů a minerálů, včetně jódu, vápníku, železa, hořčíku a zinku a je obohacený také o Omega-3 a zejména kyselinu listovou v přirozené formě. Svým složením je nejbohatší na trhu, navíc byl vyvinut odborníky z Ústavu pro matku a dítě v Praze-Podolí.

S užíváním doplňků stravy se nepojí žádná rizika, ba naopak, je však třeba užívat ty, které jsou určené speciálně pro těhotné a kojící ženy. 

Ve světě fitness je čím dál populárnější přerušovaný půst (Intermittent fasting). Podle některých odborníků jsou pro těhotné ženy bezpečné kratší půsty, konkrétně nepřesahující délkou trvání 12 hodin. Sdílíte s nimi tento názor? 

Přerušovaný půst zlepšuje inzulinovou senzitivitu čímž podporuje spalování tuku a budování svalové hmoty, snižuje riziko srdečních onemocní, pomáhá při redukci váhy či léčbě diabetu 2. typu.

Souhlasím s tím, že půst je prospěšný například u jedinců s nadváhou či hypertenzí, ale už nesdílím názor s tím, že by byl vhodný pro těhotné či kojící ženy. Pro ty je důležitá pestrá a vyvážená strava s dostatkem ovoce, zeleniny a vlákniny. Zároveň je důležité poslouchat své tělo, ale přerušovaný půst ve fázi těhotenství a kojení určitě nedoporučuji. 

Jak těhotné ženy reagují na své těhotné bříško? Jsou časté případy, kdy se žena pokouší váhový přírůstek minimalizovat restriktivní dietou či nadměrným cvičením, což jsou defakto kontraindikace těhotenství?

Pacientky jsou při každé návštěvě poradny váženy. Ideální stav je, když žena během těhotenství přibere zhruba od osmi do dvanácti kilogramů, ale u spousty nastávajících maminek je realita jiná. Ženy se na miminko ve většině případů velice těší, takže je růst těhotenského bříška těší a rády jej ukazují. Občas se ale bohužel setkáváme i s případy, kdy žena nepřibírá, nejčastěji se jedná o pacientky, které byly nebo jsou léčeny pro mentální anorexii a brání se jídlu, stahují si bříško apod., takové případy ale naštěstí nejsou tak časté.

Co se týče restriktivních diet, většina našich pacientek si takové „nápady“ nechá vysvětlit a obvykle se vrátí k doporučované pestré a vyvážené stravě.

Ani se příliš nesetkáváme s případy nadměrného cvičení, naopak naše pacientky nejčastěji vyhledávají například gravid jógu, pilates pro těhotné, aqua-aerobik apod. Je třeba mít na paměti, že pohyb jako takový je v těhotenství důležitý, samozřejmostí však je uzpůsobení aktivit aktuálnímu trimestru. 

Foto: MUDr. Karel Metyš

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.