Přejít k hlavnímu obsahu

Domácí limonády k létu patří, ale co děti?

Limonáda

Léto, vysoké teploty, ostré slunce a posedávání na zahrádkách u bister a restaurací. Pohoda. S dětmi je to ale jiný level. Je třeba uzpůsobit čas návštěvy i menu. A to bývá občas problém. Léto bez bublin jako by totiž nemohlo existovat. 

Domácí limonády 

Domácí limonády jsou oblíbené už řadu let a spousta restaurací je má běžně v nabídce. Cena není nejnižší a často atakuje hranici sedmdesáti korun i více, což je za větší sklenici perlivé vody se sirupem nebo pár kousky ovoce poměrně dost, ale pravda je taková, že nechcete-li se osvěžit pivem nebo vinným střikem, jsou nejlepší možností pro horké a parné letní dny. 

Oblíbená je kombinace s okurkou, s mátou a malinami, se zázvorem, s bezinkou, s černými rybízem, se směsí lesního ovoce. Stačí si vybrat. Vyvarujte se však variant, kdy se ovocná příchuť nahrazuje klasickým sirupem ze supermarketu. Chuť je pak umělá a plná cukru. Sice vás osvěží, ale o zdravém nápoji nemůže být řeč. O to víc, když zaplatíte totožnou cenu. 

Problém je i v tom, že sodovka je plná bublin a ty dětem do předškolního věku příliš nesvědčí. Jejich trávení na ně není zvyklé a může jim způsobit úporné bolesti a problémy s vyprazdňováním. Domácí limonády pro ně tedy příliš vhodné nejsou. Snad jen ty, kdy je personál restaurace ochotný nahradit klasickou sodovku, která je pro ně typická, obyčejnou vodou. 

Voda nadevše? 

Voda se zdá být na léto ideální. Je to tak. Nemusí být ledová, to děti zbytečně dráždí a jejich trávení to způsobuje zbytečný šok. Na druhou stranu při nadměrné konzumaci čisté vody se mohou dostavit nepříjemné komplikace v čele s akutními průjmy trvajícími i několik dní. S tím se pojí poměrně vysoké riziko dehydratace, což není během léta a teplých dní žádoucí. Stejně tak výrazný úbytek váhy a zvracení. 

Pokud už vodu, tak ani do lahvičky, kterou si dítě nosí neustále s sebou, nezapomínejte na pár kapek pomerančové šťávy, dva plátky okurky nebo malinu, abyste vodě dodali jemnou příchuť. I takový malý detail vodu “zjemní” a nebude ve větším množství pro dětská střeva tak agresivní. 

Cukr v hlavní roli 

Cukr hraje během léta prim stejně jako voda a výše zmíněné limonády. Jeho konzumace je přes tuto část roku mnohonásobně vyšší a problém je i v tom, že se dá jen těžko vysledovat, kolik ho ve skutečnosti za den dospělý člověk nebo dítě přijme. Přimhuřuje se nad tím očko. 

Ono jedna sladká limonáda sem, druhá tam. Je léto a režim je volnější. Bohužel to s sebou přináší i celou řadu nepříjemností, které vás dřív nebo později mohou nahnat do ordinace pediatra nebo odborníka. Nadměrná konzumace rafinovaného cukru totiž urychluje rozvoj infekcí a děti jsou tak mnohem častěji vystaveny kvasinkám, výtokům, problémy s ušima nebo sliznicemi. Je to začarovaný kruh. Pokud tedy můžete a máte na to vůli (a měli byste mít), zakažte dětem velké dávky cukru a pokud už zatouží po sladkém, nabídněte jim kombinaci obyčejné vody bez bublin a příchutí a pár kousků exotického nebo ještě lépe sezónního ovoce jako jsou třešně, jahody, meruňky, hrušky nebo švestky. Je to ten nejlepší možný způsob, jak zabít dvě mouchy jednou ranou a navíc v dětech zakořenit návyky ohledně zdravého stravování i v době, kdy teplé počasí a uvolněný režim láká k menším hříškům. 
 

autor: www.mojetehotenstvi.cz | Marcela Svobodová
kategorie: Výživa dětí

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.