Přejít k hlavnímu obsahu

Pozornost rodičů věnovaná žvatlání miminka urychluje jeho řečový vývoj

Miminko řečový vývoj

Většina rodičů jistě zná, jak vypadá „žvatlání“ miminek. Málokdo ale věnuje těmto výjevům miminka takovou pozornost, aby zkoumal, co se snaží miminko sdělit. Přitom podle nejnovějšího výzkumu (University of Iowa) se zdá, že to, jak rodiče reagují na „broukání“ svých dětí, by mohlo mít vliv na vývoj řeči.

Mozek miminek je pro učení jazyka a řeči mnohem lépe vybaven než mozek dospělého člověka. Již v roce 2003 bylo zjištěno, že když matky sledovaly a reagovaly - například úsměvem nebo dotykem – na povídání svých dětí, byly tyto děti schopny rychleji se naučit slabikám podobné zvuky. Ve srovnání s kojenci, jejichž matky na jejich žvatlání nijak nereagovaly

Výzkum dětské interakce

V nejnovějším výzkumu chtěli vědci zjistit, jaký vliv na vývoj řeči, mají reakce maminek na dětské žvatlání po delší časové období. Více než půl roku tak sledovali interakce mezi 12 maminkami a jejich 8 měsíců starými miminky, po dobu 30 minut dvakrát do měsíce. Během každého setkání se tým zaměřil na to, jak matky reagují, když jejich dítě vydává hlasité zvuky, zvláště když byly tyto zvuky určeny přímo matce. Z výsledků vyplývá, že když se maminky snažily reagovat na to, co si myslely, že se jejich dítě snaží říct, děti pak ukázaly lepší pokrok ve vývoji řeči a prokázaly větší touhu učit se řeči a snahu napodobit pohyby úst, vytvářející zvuky. Konkrétně dělaly větší pokroky v souhláskách a samohláskách, což znamená, že jejich žvatlání začalo znít jako slova.

Kromě toho, začaly tyto děti zaměřovat své žvatlání více ke svým maminkám, protože se dozvěděli, že jsou komunikativní.

Stejné výsledky nebyly ale pozorovány u dětí, jejichž maminky snahu porozumět jejich žvatlání neprojevily.

Ve věku 15 měsíců miminek došlo k závěrečnému porovnání: miminka, jejichž maminky se jim více věnovaly, uměly více slov a gest než ostatní miminka.

Tabulka vývoje řeči u miminek

 

 

Věk (měsíce)

 

 

Brzy mluvící

 

 

Pozdě mluvící

 

 

Žvatlání

 

 

7 – 8

 

 

6

 

 

9 – 10

 

 

První slova

 

 

12 – 15

 

 

10

 

 

16 – 18

 

 

Dvouslovné věty

 

 

20 – 24

 

 

18 – 20

 

 

24 – 30

 

 

Trojslovné věty

 

 

24 -26

 

 

21 – 24

 

 

nad 36

 

 

Článek o tom, že děti vnímají hlasy již v děloze, si můžete přečíst zde.

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.