Přejít k hlavnímu obsahu

Bolavá záda v průběhu těhotenství a co s tím?

Středa 3. Červenec 2019 07:03

Bolavá záda známe občas všechny. Bohužel v těhotenství o sobě dávají vědět nezvykle silně a často. Mnohdy přitom stačí drobné změny životního stylu a problémy jsou ta tam. Jak tedy na to?

Těhotenské hormony dovedou zamávat s vaším tělem i duší. Kvůli změnám pánevní i kloubní struktury a nabírání kil se zhoršuje stabilita v oblasti páteře. Další příčinou té otravné bolesti je špatný stav vazivových tkání či oslabení některých svalů, a naopak přetížení jiných. Živnou půdou pro tyto potíže je nedostatek pohybu a špatné držení těla.

Právě nezdravý životní styl dnešní doby je jako ušitý pro bolesti zad. Sotva se hýbeme, nezvedneme zadek z gauče, jsme vystresovaní až po uši, a pak se divíme, že se necítíme fit. Právě psychické vypětí způsobuje napětí svalů. Dlouhodobě to na sobě poznáte opakovanými bolestmi páteře, zvlášť v krční a ramenní oblasti.

Dnes jim často čelí už lidé pod třicet a přezdívá se jim nová civilizační choroba. Jak se bolesti zad v těhotenství zbavit?

Nezbavujte se sportu

Naopak nejlépe ještě přidejte, samozřejmě s rozumem. Při těhotenství nejspíš není nejlepší nápad věnovat se karate. V každém trimestru jsou „povolené“ jen některé sporty a v různé míře. Odborné weby i lékaři vám poradí, co je pro vás nevhodnější. Pravidelnou chůzí ale nic nezkazíte. Chůze je ten nepřirozenější pohyb. Sice byste měla ujít aspoň devět tisíc kroků, ale „jít přes krev“ není dobré. Důležitější je, aby vám pohyb dělal dobře a zpříjemnil den.

Pokud jste nebyla zvyklá se moc hýbat, procházky jsou pro vás ideální „brána“ do světa sportu. Zlepšíte si kondici a až vás chůze omrzí, zvolíte si sport dle libosti. Protože na to už máte.

Když k vycházce přidáte ještě lehké cvičení, máte recept na úlevu od bolesti a správné držení těla.

Plavání v těhotenství

Léčivé účinky na bolavá ztuhlá záda, především bederní páteř a křížovou oblast má těhotenské plavání. Tento přirozený sport navíc protáhne a posilní všechny svalové skupiny a příjemně osvěží.

 Jestli se při čekání miminka přinutíte jen k jednomu sportu, podle mnoha gynekologů by to mělo být právě těhotenské plavání.

Další skvělou volbou je skupinový aqua aerobik pro těhotné. Zkušené instruktorky uzpůsobí cvičení vaší fázi gravidity.

Špatné boty v těhotenství se vám vymstí

Při těhotenští vybírejte správnou obuv dvakrát pečlivěji a pravidelně ji střídejte. Plochá podrážka špatně fixuje nohu a dochází k propadu klenby chodidla. Vysoké a jehličkové podpatky zase namáhají a poškozují klouby a vazy.

Prochladnout v těhotenství kvůli módě je hloupost

Oblékejte se podle svých potřeb, ne dle módních trendů. Zvlášť v proměnlivém aprílovém a podzimním počasí si chraňte záda teplým spodním prádlem.

Na zahradu nebo na dětské hřiště si přibalte podložku na sezení. Ideální je ergonomicky tvarovaná či balanční, která pomáhá předcházet bolavým zádům. Lze ji pořídit na různých místech, nejčastěji ve sportovních potřebách v oddělení campingu nebo v obchodě se zdravotnickými pomůckami či na internetu.

Nepodceňujte výběr těhotenské podprsenky

Příliš úzká ramínka vyvíjejí velký tlak na malou plochu na ramenou. Tím vám zaručují dlouhotrvající bolest zad. Naplňte proto svůj šatník podprsenky, které mají dostatečně široká ramínka, nezařezávají se a neškrtí. Váhu poprsí by měla držet hlavně spodní část podprsenky, ne ramínka.

Jak sedíte u počítače?

Strnulé sezení v kancelářské židli neudělá vaši páteři zrovna dobrou službu. Bohužel miliony lidí jsou nuceni si v zaměstnání takto poškozovat zdraví.

Proti následkům dlouhého a častého sezení před monitorem ale můžete bojovat.

Zaprvé, seďte správně. To znamená mít nohy rozkročené zhruba na šířku pánve, ne přes sebe a celou plochu chodidel na podlaze. Kotníky, kolena a kyčle musí mezi sebou svírat pravý úhel. K tomu vám pomůže kvalitní, dobře nastavitelná židle.

Nepracujte při čekání miminka jako o život

Když vám to práce dovolí, udělejte si přestávku. Projděte se, nebo se aspoň pravidelně protahujte. A nezapomeňte často měnit posed. Strnulá pozice vede k bolesti celé páteře a často i k migréně.

Váš pracovní den může být méně bolestivý také se správně nastavenou výškou monitoru. Umístěte ho tak, abyste ho měla přímo před očima. Hlava nesmí být v předklonu, ale rovně.

Kvalitní polštář: základ spánku

Bolest krční páteře, která vám nedá spát, může utišit správný polštář. Pro vás, které rádi spíte na břiše, je ideální měkčí a nižší poduška. Zabrání nevhodnému prohnutí páteře, aby se tak nenamáhala. Pokud naopak často usínáte na zádech či na boku, pořiďte si vyšší a alespoň středně tvrdý polštář.

Jaká poloha spánku při bolesti zad v těhotenství je nejlepší?

Ať už spíte v jakékoli poloze, vždy byste měla brát ohled na svoje záda. Při spánku na boku přitáhněte nohy trochu k hrudníku, jako to dělá miminko v děloze. Na spodní nohu položte menší polštář, nebo ještě lépe druhou peřinu, kterou obejmete horní nohou. Vaše záda pak mohou spokojeně relaxovat.

Pokud říši snů navštěvujete v poloze na zádech, podložte si kolena poduškou. Nejlépe pevnější a větší, která i po zatížení končetinami udrží svůj tvar.

Speciální řešení pro lepší spánek a tišení bolesti

Těhotenský polštář, takzvaná žížala, dovede zkvalitnit spánek i zahnat bolest kyčlí a zad. Každá část těla, která na něm spočine, se bude cítit příjemně. Tento dlouhý a štíhlý válec, navíc můžete tvarovat dle libosti.

Kamarád těhotné ženy, který zahřeje a uleví od bolesti

Až se vám záda zase ozvou, vyzkoušejte první pomoc ve formě tzv. suchého tepla. Nahřátý otrubový polštářek, termofor či elektrickou dečku stačí přiložit na postižené místo, kde uvolní stažené a strnulé svaly. Uvidíte, že bolest odezní cobydup.

Podpora břicha pro těhotnou ženu

Podpůrný elastický pás na břicho sníží váhovou zátěž a bolest zad. Utáhnete ho dle potřeby. Skvěle podrží bříško, což ocení zejména těhotné, které se sotva „valí“ a mají problém si sednout a vstát. Tohoto praktického pomocníka tedy využijete i poté, co bolest zad odezněla, zejména v posledním trimestru. Až 82 % ženám pomohl od bolesti zad a 93 % od bolesti pánve. Dalším 93 % těhotných žen zmírnil tlak v oblasti břicha.

Svěřte problém bolavých zad odborníkům

Příčiny bolesti zad v těhotenství se liší, stejně jako metody, které na ni zabírají. Je dokonce možné, že po žádné z rád nepocítíte úlevu. V tom případě kontaktujte fyzioterapeuta. Pomůže vám zbavit se té úporné bolesti, která ztěžuje váš každodenní život.

Odborník je vhodný zejména pro ty z vás, které se špatnému držení těla naučili již v dětství. V dospělosti se to projeví jako bolest zad. Fyzioterapeut vám připraví cvičící plán na míru, který může zachránit vaši situaci. Naučí vás uvolňující cviky, u kterých často využijete velký gymnastický míč. Často se využívá i tzv. pozice kočičího hřbetu (kleknete si na čtyři a nahrbením zad vytvoříte „hřbet“).

Posilovat břišní a zádové svaly můžete i sama v domácím prostředí. Nejdůležitější ale je vytrvat!

Poslední záchrana při bolesti zad v graviditě

Je bolest tak neúnosná, že se neobejdete bez analgetik? V těhotenství a při kojení je užívejte velmi opatrně, jinak mohou poškodit zdraví vás i vašeho dítěte. Předem se poraďte s gynekologem, jaký přípravek je pro vás přijatelný.

Pokud to jde, hledejte šetrnější a přírodní druhy léčby. Spousta těhotných žen si nemůže vynachválit třeba těhotenskou masáž. Pokud to váš lékař uzná za vhodné, dopřejte si ji s klidem.

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.