Ponocujete ráda? Mohlo by to mít vliv na vaši plodnost | Těhotenství.cz

Na plísně s pampeliškou

Přejídání, nezdravý životní styl, málo pohybu…ideální spouštěč nemoci, která nebolí, necítíme ji. Jednoho dne na nás koukne, zasvědí a máme zaděláno na problémy. Ano, máme na mysli plísně. Jeden z největších fenoménů naší doby. Jsou všudypřítomné a boj s nimi nemá vždy jasného vítěze. A zejména v předvánočním období, kdy naše zažívací trakty očekávají přísun nadměrného množství sladkého cukroví a jiných dobrot. Vytváříme si tím optimální podmínky pro vznik plísní.

Ponocujete ráda? Mohlo by to mít vliv na vaši plodnost

Ponocujete ráda? Mohlo by to mít vliv na vaši plodnost - Těhotenství.cz

Tma je důležitá pro optimální reprodukční zdravíinfo-icon žen a pro ochranu vyvíjejícího se plodu. Podle poslední studie profesora biologie Russela J. Reitera, PhD. (University of Texas), by se ženy, které chtějí otěhotnět nebo čekají miminkoinfo-icon, měly vyhnout spánku v osvětlené místnosti.  

Osm hodin noční tmy bez přerušení je ideální doba spánku, a to zejména v posledním trimestru těhotenstvíinfo-icon. Zapnutí světla v noci potlačuje produkci melatoninu u žen, a znamená to, že mozek plodu nemůže dostat jeho správné množství.

Melatonin, chemicky 5-methoxy-N-acetyltryptamin, je hormoninfo-icon, který je produkován epifýzou (nadvěskem mozkovým, tzn. částí mezimozku). Vzniká zde N-acetylací serotoninu (5-hydroxytryptamin) a následnou O-methylací. Hraje důležité funkce v řízení rytmů den-noc. Hladiny melatoninu jsou silně závislé na střídání světla a tmy. Jeho produkce je největší právě během tmy a maxima dosahuje mezi druhou a čtvrtou hodinou noční. (Zdroj Wikipedie)

Cyklus světlo-tma by měl být pravidelný den za dnem, aby se zabránilo změně biologických hodin. Studie dokazují, že pokaždé, když se zapne v noci osvětlení, produkce melatoninu klesá. Melatonin je hormon vylučovaný epifýzou v mozku jako reakce na tmu. Je důležitý pro těhotné a ženy, které se snaží otěhotnět, protože chrání vajíčko před oxidačním stresem. Melatonin má silné antioxidační vlastnosti, které chrání vajíčko před poškozením volnými radikály, zvláště když mají ženy ovulaci.

"Spánekinfo-icon je dobrý, ale je to skutečná tma, která je nezbytná pro mozek k produkci melatoninu," říká Dr. Reiter. Ujistěte se, že v ložnice kde spíte je skutečně tma. Vyhněte se záři televize, elektronických přístrojů nebo např. světla z pouliční lampy.

Kdo mírné noční osvětlení potřebuje, může zvolit červené nebo žluté světlo, které nebude narušovat cirkadiánní (biologický) rytmus, jako např. světlo bílé nebo modré.

Těhotenství.cz, Foto: Pixmac