Oříšky a semínka pro zdravé těhotenství | Těhotenství.cz

Oříšky a semínka pro zdravé těhotenství

Oříšky a semínka pro zdravé těhotenství - Těhotenství.cz

Začalo nám krásné jaroinfo-icon a to je správný čas pro nastartování našeho organismu. A jak jinak ho lépe nastartovat než a zdravým jídlem? Dnes pro Vás máme článek o oříšcích a semínkách. Jak nám prospívají, jak škodí a proč bychom je vlastně měli zařazovat, když obsahují spoustu toho „tuku“.

Takže napřed, oříšky obsahují spoustu tuku, to víme všichni. Ale obsahují spoustu toho zdravého tuku, tj. mono a polynenasycených mastných kyselin. Tyto kyselin snižují obsah LDL cholesterolu v krvi (ano to je ten špatný).

Osobní trenér fitness Monika Šveňhová říká: "Ořechyinfo-icon a semínkainfo-icon mají i spoustu bílkovin, vlákniny a různé druhy mají různé typy minerálů a vitamínů.  Co má většina ořechů společné je velké množství vitamínu E, kterého má většina z nás nedostatek.  Jedná se o velmi účinný antioxidant, který ničí volné radikály a chrání tak zdravé buňky našeho organismu."

Dále mají ořechy hojné protizánětlivé účinky, velký obsah hořčíků (reguluje krevní tlakinfo-icon), a takto bychom mohli pokračovat do nekonečna. Podíváme se raději na ty nejznámější druhy a na to co nám dávají, i berou.

Co se týká těhotenstvíinfo-icon, všechny uvedené oříšky a semínka jsou vhodné ba i velmi prospěšné díky obsahu vitamínů a minerálů.  Pouze si hlídejte, aby byly nepražené a nesolené a opatrně s výběrem. Pokud někde leží oříšky příliš dlouho, mohou obsahovat nebezpečné plísně.

Mandleinfo-icon

Mandle jsou velmi bohaté na hořčíkinfo-icon, který v kombinaci s vápníkem našemu tělu zaručuje pevnost nehtů, vlasů a zdravou pokožku. Dále je hořčík potřeba pro správnou činnost srdce a nervové soustavy, proto je konzumace mandlí často doporučována při nejrůznějších psychických poruchách. Mandle jsou také bohaté na proteinyinfo-icon, vitamin B1, B6 a E. Navíc obsahují nejvíce vlákniny ze všech ořechů, tudíž působí dobře na naše střeva. Pravidelná konzumace mandlí příznivě působí proti demineralizaci kostí nebo osteoporóze, dodává kostem a svalům pevnost a pomáhá překonávat únavu a depreseinfo-icon.

Vlašské ořechyinfo-icon

Při pravidelné a dlouhodobé konzumaci cca 8 jader denně příznivě působí na odstranění srdečně-cévních chorob, snižují hladinu "zlého" cholesterolu, podporují činnost mozku, snižují hustotu krve a mají protizánětlivé účinky. Jsou také zaručeným zdrojem zinku, který je důležitý pro enzymatické reakce, pro zdravé vlasyinfo-icon, pokožku, nehty, sexuální potenci a mnohé další biochemické pochody. 
Dále obsahují spoustu draslíku, fosforu, železa, hořčíku a z vitamínu hlavně E a vitamíny skupiny B.

Kešu ořechyinfo-icon

Obsahují rostlinné tukyinfo-icon a velké množství nenasycených mastných kyselin, které snižují hladinu cholesterolu v krvi. Jsou jedním z nejbohatších zdrojů hořčíku, jehož nedostatek může způsobovat nejen nervozitu a podrážděnost, ale také křečeinfo-icon a záchvaty. Doporučuje se jedna hrstka denně v případech deprese, slabosti, bolestivé menstruaceinfo-icon ale slouží i jako prevence infarktových onemocněníinfo-icon.

Pistácieinfo-icon

Pistácie jsou zdrojem bílkovin, proteinů, sacharidů, uhlohydrátů, vápníku, hořčíku, draslíku, fosforu a železa. Doporučuje se konzumace v kombinaci s ovocem a zeleninou bohatou na vitamín C, který zvyšuje absorpci železa ve střevech. Pistácie jsou velmi významnými pomocníky pro ty, kdo trpí anémií způsobenou nedostatkem železa, ale také pomáhají k úpravě krevního tlaku, redukují nadměrné množství LDL cholesterolu v krvi, a chrání před vysokým krevním tlakem.

Lískové ořechyinfo-icon

Lískové oříšky jsou značně výživné a rychle působí jako zdroj energie a zároveň jsou snáze stravitelné než například mandle. Obsahují i velké množství vitamínů. Především vitamín E, B3 a B6. Dále obsahují hořčík, fosforinfo-icon, draslíkinfo-icon, vápníkinfo-icon, železoinfo-icon, měďinfo-icon, bor, manganinfo-icon a další.  Jejich konzumace se doporučuje zejména při cukrovce, zvýšené spotřebě energie nebo u ledvinových kamenů.

Chia semínkainfo-icon

Jsou nejbohatším zdrojem Omega-3info-icon mastných kyselin na naší planetě a aktivně snižují LDL cholesterolinfo-icon. Obsahují více antioxidantů než borůvky a navíc ještě 9 aminokyselin. Jsou vydatným zdrojem hořčíku a železa a jsou také vhodné pro lidi alergické na lepek. Mají schopnost vstřebávat vodu a tvořit gelovitou konzistenci čímž zamezí jejich konzumace pocitu hladu a pomáhá tak při redukčních dietách. Přidat si je můžete do müsli, jogurtů či smoothie.

Lněná semínkainfo-icon

Je známé především jako regulátor tráveníinfo-icon s velmi příznivými účinky. Obsahuje velké množství vlákniny, omega 3 mastné kyselinyinfo-icon, bílkovinyinfo-icon a široké spektrum vitamínů a minerálních látek, např. vitamíny B, C, E či železo, draslík, vápník a hořčík.  Len pomůže zejména se žaludečními a trávícími problémy, ale působí také preventivně proti virovým onemocněním. Jeho užívání zvyšuje pružnost šlach a odolnost kloubů, snižuje vysoký krevní tlak a vysoký cholesterol. Kromě toho, že působí také, jako prevence proti rakovině se jeho užívání doporučuje během těhotenství - usnadňuje porodinfo-icon a podporuje správnou tvorbu mateřského mléka. Doporučené denní množství jsou 2-3 čajové lžičky.

Konopná semínkainfo-icon

Pochází z tzv. technického konopí. Technické konopí je odrůda rostliny Cannabis L Sativa, pochází z Asie, kde byla odedávna důležitou součástí jídelníčku. Z Asie přišla do Evropy, kde se rovněž její semínka staly součástí jídelníčku, ale bylo také využíváno v průmyslu pro technické účely.  Konopné semínko obsahuje všechny esenciální aminokyseliny a nepostradatelné mastné kyseliny v poměru vhodném pro lidský organismus. Je cenné svým obsahem vlákniny a dobrým zdrojem vápníku a železa, fosforu, hořčíku, zinku, mědi a manganu.

Z tohoto všeho nám vyplívá, že oříšky a semínka ano. Ale proto, aby měli příznivý vliv na naše zdravíinfo-icon, musíme je konzumovat v přiměřeném množství.

Autor článku: Monika Šveňhová, osobní trenér

Fitness-trenink-doma.cz - portál s osobními trenéry do domu působící po celé ČR.

 

 

Těhotenství.cz